Попри виклики воєнного часу й економічну нестабільність, жіноче підприємництво переживає справжній підйом. У 2025 році станом на початок жовтня в Україні зʼявилося 225 046 ФОПів. 6 із 10 відкрили саме жінки. Ця тенденція свідчить не лише про те, що підприємиці рухають економіку, а й про те, що жінки наважуються бути видимими: вони активно запускають стартапи, розвивають соціальні ініціативи та підтримують локальні громади.

Віледж разом із платформою «Спроможна» від Promprylad Foundation розповідають історії жінок, які наважилися на власну справу під час війни, і розпитують менторок програми, що нині тримає бізнеси на плаву.

Не дивина, а історична тяглість: чому жіноче підприємництво набирає обертів

Ольга Тадай

менторка зі стратегії побудови й розвитку бізнесу, підприємиця, керівниця проєктів розвитку компанії «Агромат», авторка подкасту «Нескінченні історії»

Бачу ціль не бачу перепон – це про українок.

Жінки в Україні завжди були дуже активні й перебирали на себе лідерство у кризових ситуаціях. Тому нинішнє зростання кількості жінок-підприємиць – не дивина, а історична тяглість.

Водночас, працюючи з підприємицями, я помітила глобальну проблему – знецінення власної роботи. Уявіть, я сиджу перед екраном чи перед людиною, дивлюся, слухаю й думаю: «Боже, яка крута робота, яка красива людина, як вона в тих обставинах так круто працює, я б так точно не змогла». А вона мені розповідає, що нічого особливого не робить. Тому я вважаю своїм обов'язком підкреслити досягнення й пояснити, що їх варто визнавати.

Власне, такі програми, як-от «Спроможна», повертають жінкам почуття сестринства, вони створюють простір довіри, де ми можемо підсилювати одна одну. І, звісно, показують жінкам, що вони справді спроможні, – навіть якщо сьогодні нічого не вдалося, вони точно спробують ще раз завтра. Такі програми мають не лише економічний вплив, а й ментальний – жінки знаходять внутрішні опори, які допомагають нам у кризові періоди стати опорою й для інших: чоловіка на фронті, друзів, територіальної громади, і, зрештою, країни.

Любов і досвід: як перетворити сувенірну продукцію на стабільний бізнес

Тетяна Федосенко

засновниця бренду сувенірної продукції Fedosenko.Art

Fedosenko.Art – мій третій стартап, ідея виникла дуже органічно. У цьому бренді я сконцентрувала всю свою любов і досвід виготовлення сувенірної продукції в етносилі. Чи складно було наважитись? Я опинилась у таких умовах: чоловік служить, я переїхала з Києва в Мукачево, зарплати покривали хіба оренду житла й бензин.

Тут я не знайшла запиту на свою діяльність і навіть відчула, що опускаються руки, але донька приїхала та сказала: «Мамо, подивися на себе, ти ж «мощна», тобі просто треба в інтернет».

Власне, вона й допомогла мені з веденням інстаграм-сторінки. Після першого-другого посту все почало залітати, і я почала творити.

На початку не вистачало знань, як управляти своїм бізнесом, процесами. Узагалі найскладніше для мене в бізнесі – усе, що пов'язане з бухгалтерією, фінансами й обліком товару. Тож я почала шукати, де б узяти більше знань – і так почула про менторів «Спроможної» від Promprylad Foundation. Основним запитом було знайти людину, яка принаймні деякий час зможе вести мене за руку в бізнесових питаннях.

Fedosenko.Art працює з 2023 року, за цей час я мала справу з кількома матеріальними й навчальними грантами, тож офіційно заявляю, що «Спроможна» – це найкраще, що зі мною сталося за весь цей час. Тут кожен фахівець із любовʼю й повагою ділився знаннями та чітко закривав мої запити: від питання щодо сезонності до авторського права.

Під час навчання я багато чого переглянула в роботі бізнесу: тепер ми завчасно домовляємося з партнерами, працюємо навіть не в сезон і продаємо за гуртовою ціною, щоби бренди були готові до початку сезону завчасно. Пізніше я орендувала майстерню, узяла людину на постійний графік, розібралася зі «Смарт Касою», що допомогло пришвидшити продажі. Нині у планах – інтегрування CRM-системи.

Переконую партнерів, що не помру: як українцям працюється з експортом

Надія НЕЗАЛЕЖНА

співзасновниця бренду незвичайних урн для праху тварин Fluff Above

Бізнес Fluff Above виник на початку повномасштабної війни, коли ми зрозуміли, що лишаємося в Україні, житимемо й будуватимемо власну справу тут. Ми усвідомили, що нічого не варто відкладати, бо хтозна, чи завтра взагалі буде.

Тема прощання з домашніми улюбленцями нашій команді боліла давно – в Україні немає такої культури. Не може бути так, що ти балуєш свою кицю чи пса, а потім їдеш його ховати в кущі.

Водночас ми хотіли мати можливість продавати продукт за кордоном, бо маємо на меті підтримувати українську економіку. Так і прийшли до висновку, що робитимемо найгарніші урни на світі. Залучили продуктового дизайнера, психолога й викохали наш продукт за три місяці. Результатом були задоволені всі члени команди – урна й правда вдалася просто бездоганно.

А от потім почалося – ми пішли в зовсім незнайомий напрям у незнайомій сфері, ще й у незнайомих країнах. Цікавий факт: спочатку ми думали, що маємо розвиватися у знайомій сфері зоотоварів, а потім зрозуміли, що нам треба не petcare, а саме меморіальні товари. Так я поїхала я по виставках трунарів Німеччини й по крематоріях.

Спочатку не знала, як підступитися до своїх клієнтів. А потім виявилося, що я й не знала до пуття, хто мої клієнти.

Меморіальний бізнес в Україні – один, в Німеччині – інший, у Нідерландах – третій.

І в кожній країні ти ніхто для постійних гравців ринку. Ми стукалися в усі двері, і нарешті нас усюди впізнають. На найбільшій виставці Німеччини ми виставляли свій стенд (із весільними декораціями, до речі, бо треба якось виділятися), а також вступили в асоціацію меморіальників Німеччини, і ось прям зараз я подорожую крематоріями для тварин у Німеччині.

Тепер головна проблема – переконати все вищезгадане панство купувати в нас продукцію гуртово й регулярно. А для цього вони мають повірити, що я не пропаду з ринку через пів року або не помру – чим я постійно й наполегливо займаюся.

За кордоном наші урни люблять. Ми маємо унікальний товар із гарним дизайном, цікавим концептом, високою якістю, справедливою ціною, ще й у класному незвичному пакованні. Усе це – на одній шальці терезів. А на іншій – те, що ми молодий бренд без сторічної історії в цій сфері. Але люди однаково обирають нас.

Я рекомендую всім українцям, які роблять класний продукт і продають його лише вдома, обовʼязково спробувати виходити на експорт. Будуть складнощі? Будуть. Але вони справді вирішувані.

Завдяки «Спроможній» я не закрила бізнес – це найперше й найголовніше.

На початку роботи я шукала грантової допомоги всюди: і матеріальної, і у вигляді корисних знань про підприємництво. Однак на «Спроможній» отримала ще більше – до всього вищезгаданого додайте класнюче комʼюніті. Promprylad уміє зібрати навколо себе чудових людей.

Дівчата-підприємиці, з якими я познайомилася в межах програми, своїми історіями та своїми прикладами наполегливості зупинили мене в моменти відчаю, коли хотілося закрити проєкт після року роботи над ним. Я передати не можу, як я вдячна Promprylad Foundation за допомогу. Якби я особисто не брала участі й не знала цих людей – не повірила б, що хтось може так допомагати бізнесам: безкорисно та якісно.

Коли надважлива ідея не зустрічає підтримки: що допомагає триматися соціальним бізнесам

Світлана Волкова

засновниця бренду SVD Denim

Більшість порад для стартапів починаються з пошуку проблеми, гідної вирішення. У мене так ніколи не було. Мені значно простіше займатися мистецтвом, а часто ще й значно прибутковіше. Проте коли я наштовхуюсь на критичну проблему й маю достатньо компетенцій, починаю її вирішувати. Так було і з SVD Denim.

У квітні 2023 року мій батько втратив обидві ноги в Бахмуті. Супроводжуючи його крізь усі періоди реабілітації, я побачила, наскільки стандартний одяг є не пристосованим, обмежувальним для людей з ампутаціями. Тож як дизайнерка я вирішила з цим розібратися. Спочатку навчалася в Берліні, де переймала досвід провідних експертів та інших адаптивних брендів. Потім презентувала результати на Berlin Fashion Week. Пам’ятаю, на фотосесії на базі ZALANDO до мене підходив топменеджмент і виказував захоплення прототипом моїх адаптивних джинсів.

Я зрозуміла, що це перспективна тема, треба працювати далі. У Німеччині мене засипали пропозиціями грантування, акселерацій та іншими можливостями, проте вони були доступні лише для громадян ЄС. На цій хвилі конкурентоспроможності продукту та зацікавлення серед аудиторії й експертів я вирішила, що, повернувшись до України, точно зможу розвинути бренд, адже це так релевантно для нашої держави. Зараз розумію, що краще б я подумала ще кілька разів і не здійснювала цю помилку.

Потенційні можливості, які тоді майоріли в Європі, засліпили ілюзією, що на батьківщині я вже точно отримаю підтримку для розвитку такої важливої справи.

Проте з лютого Promprylad стали єдиними, хто нам дійсно допомогли. З одного боку, я бачу, що розвиток адаптивної моди необхідний, але з іншого – ми з моєю колегою Мартою бачимо, що ризикуємо померти з голоду, якщо далі працюватимемо в такому темпі.

Ми звернулися до програми «Спроможна», щоб систематизувати нашу роботу, обрамити її в зрозумілу й чітку рамку та правильно розставити пріоритети, зважаючи на те, що проєкт амбітний і комплексний, а команда маленька та з обмеженими ресурсами. Менторка розібрала індивідуально наш кейс і повністю в нього занурилася – це був дуже корисний досвід.

Ми оптимізували нашу бізнес-модель, систематизували ресурси, більшість з яких у нас виявилася репутаційними, упорядкували мінімальний план розвитку. Також змогли спланувати, як протестувати дві цінові категорії й вийти на мінімальні обігові кошти, з якими зможемо готуватися до кікстартера. Проте навіть для цього плану ми вже три місяці шукаємо 2000 доларів дофінансування й не можемо знайти. Щира віра в наш продукт від таких людей із команди Спроможної» – єдине, що тримає нас і надихає продовжувати тягти наш проєкт адаптивного одягу для протезованих.

Диджитал-видимість та емпатія: що сьогодні робить бізнеси успішними

Галина Янишівська

маркетологиня з досвідом понад 15 років, працювала з брендами «Львівське пиво», «Галичина», Бізнес-школа УКУ, консультує жіночі бізнеси

Є кілька критичних навичок, які сьогодні мають опановувати підприємці – і швидко.

Перша – це просування бренду в диджиталі. Йдеться й про представлення в соцмережах, і про побудову сайту, і про комунікацію з потенційними клієнтами. Друга навичка – емпатія до клієнтів. Я помітила, що більша частина жіночих бізнесів виникає із соціальної потреби або з хобі, і мені хочеться, щоб ця тенденція зберігалася. Третя навичка – взаємодопомога.

Світ бізнесу досі підпорядковується чоловічим звичкам, тому нам варто будувати жіночу спільноту, де взаємопідтримка допоможе розвивати бізнеси.

Програми, як-от «Спроможна», допомагають підприємицям вірити в те, що вони на все здатні. Дуже багато жінок нині зранені війною, вони переживають за майбутнє своїх чоловіків, дітей і, звісно, бізнесів. Власне, часто саме бізнеси стають їхнім самовираженням, і тому зараз як ніколи важливо підтримати їх на цьому шляху. Це не завжди про гроші, це про допомогу тримати себе в тонусі, підказати шлях і показати, що ти на ньому не одна.

Від навчання до нетворкінгу: як «Спроможна» підтримує жінок на бізнесовому шляху

«Спроможна» – платформа освітніх і менторських можливостей, а також натхненних історій, створена для розвитку жінок-підприємиць і тих, хто тільки починає свій бізнес. Цей проєкт є частиною Школи підприємництва від Благодійного Фонду Promprylad Foundation.

З 2023 року платформа надає ресурси та знання, щоб підприємиці могли розпочати власну справу, успішно розвиватися в бізнесі, працювати над бізнес-ідеєю та досягати професійних цілей.

У межах платформи підприємиці можуть отримати безплатну менторську підтримку, пройти навчання з тем ведення бізнесу, а також відвідувати нетворкінг-зустрічі. Платформа діє в онлайн та офлайн-форматі в Івано-Франківську на базі інноваційного центру «Промприлад».

Стежте за новинами «Спроможної» в інстаграмі та на сайті проєкту.

Більше про можливості від «Спроможна»

Матеріал створений у партнерстві з Promprylad Foundation у межах платформи «Спроможна» за підтримки UMAEF