Ізраїльтянин Рефаель Юха став частиною київської бізнес-спільноти в 2014 році як співзасновник мережі Coworking Platforma. Десять років потому бізнес Рефаеля і його партнерів розширився до трьох локацій загальною площею 15000 м². «Зараз ми найбільша мережа коворкінгів і сервісних офісів у Києві з заповненістю понад 90%», – каже підприємець.

У фокусі Рафаеля після 2022-го – відновлення української бізнес-екосистеми. На цю мету працює й інший його бізнес – компанія Techstate, що займається аутсорсингом та аутстафінгом для місцевих та іноземних клієнтів.

«Хочемо, щоб у Києві відкривалися повноцінні офіси світових брендів – від Apple до Netflix», – ділиться Рефаель. На його думку, одна з головних перешкод для розвитку – розпад професійної мережі через міграцію українців за кордон.

Віледж разом із мережею Coworking Platforma розповідають, як ініціативи Рефаеля допомагають бізнесам відновити ділові зв’язки у Києві й не лише.

Рефаелю, до повномасштабного вторгнення ви жили між Києвом і Тель-Авівом, але після 2022 року вирішили залишитися в Україні. Особиста присутність є критичною для виживання бізнесу, чи були інші причини залишитися?

Навіть до війни я проводив більше часу в Україні, ніж у Тель-Авіві, але 24 лютого, коли почув сирени, зрозумів, що залишаюся тут. Це для мене емоційне питання: я не міг би виїхати, знаючи, що моя країна воює. Крім того, відтоді я встиг змінити сімейний статус – одружився і став батьком. Мій син – українець, він навіть ще не має ізраїльського громадянства.

Щодо бізнесу – особиста присутність критично важлива. Я приходжу в офіс не пізніше 9:30, зазвичай о 8:45. Ми працюємо офлайн, з ранку до ночі, з гучною музикою, разом займаємось спортом, разом відпочиваємо – інакше я не уявляю роботу.

Platforma – це не просто операційний бізнес, а місце, де кожного дня ми вигадуємо щось нове. Це частина нашої культури – ми не просто працюємо, а творимо. Для творчого процесу важливе живе спілкування, обмін енергією, неочікувані інсайти.

У моєму особистому кабінеті площею 7 м² стоять сім стільців – тут весь день сидять люди, з якими ми обговорюємо ідеї. Саме так з’являються нові проєкти – Platforma Camp, Platforma Charity, стартапи та колаборації.

 Platforma – це не просто операційний бізнес, а місце, де кожного дня ми вигадуємо щось нове

Як виглядає бізнес-екосистема, яку ви створюєте в Україні?

Крім мережі Platforma, ми з партнерами розвиваємо Techstate – компанію, що займається аутсорсингом, аутстафінгом та створенням R&D-центрів. Забезпечуємо повний цикл – від розробки дизайну офісу до рекрутингу персоналу та розширення команди.

Зазвичай міжнародні компанії працюють через аутсорсингові фірми, як-от GlobalLogic, EPAM, Ciklum. У цьому випадку співробітники, хоч і працюють над проєктами Apple чи Google, формально належать до цих аутсорсингових компаній. Ми ж хочемо змінити підхід: щоб в Україні відкривалися повноцінні офіси світових брендів – Apple, Google, Netflix. Йдеться не про престиж, а про формування відповідної продуктової і корпоративної культури.

Щодо Platforma, то вона суттєво розширилася з 2022 року. Зараз ми найбільша мережа коворкінгів і сервісних офісів у Києві з заповненістю понад 90%. Ми запустили новий сервіс Platforma Office Club – офіси закритого типу, які створюються конкретно під задачі бізнесу. У БЦ Platforma Korolenkivska відкрили для цього формату новий поверх площею 1800 м², і він був повністю заброньований ще до відкриття.

Як зараз розставлені ваші підприємницькі пріоритети, на які напрями йде найбільше ресурсу?

Всі наші бізнеси працюють на створення сильного середовища для творчих людей, розробників та підприємців. Ми хочемо, щоб вони почувалися в безпеці, були пов’язані між собою та мали комфортний простір для розвитку.

Інший пріоритетний напрям – розширення української бізнес-екосистеми за рахунок іноземних підприємств. Ми залучаємо міжнародні компанії через створення партнерств, клієнтської бази та розширення доступу до ринку. Це можна назвати імпортом можливостей для бізнесу.

Насамкінець, розвиваємо культуру продуктового бізнесу. Україна має висококваліфікованих спеціалістів, але війна створила ризики для сервісного сектору. Багато компаній побоюються вести тут бізнес – не через брак навичок в українських фахівців, а через об’єктивні ризики. Досвід Ізраїлю показує, що в таких умовах важливо створювати власні унікальні продукти, які матимуть цінність самі по собі, а не тільки завдяки якості сервісу чи швидкості виконання роботи. Це дозволить створити стабільний попит на українські продукти незалежно від зовнішніх обставин.

 Ми залучаємо міжнародні компанії через створення партнерств, клієнтської бази та розширення доступу до ринку

Коли ви говорите про продуктовий підхід, то маєте на увазі сферу ІТ?

Не лише ІТ. Наприклад, ми з партнерами нещодавно запустили компанію ROSES, яка займається виробництвом коктейлів у пляшках. Тобто справа в самому підході: створювати щось нове та унікальне, що має власну цінність, а не лише є частиною сервісної моделі. Це може бути освітній продукт, ІТ-продукт або щось зовсім інше, як-от напої.

Це основний вектор, який ми зараз підтримуємо та розвиваємо. Ми інвестуємо у спільноти, комунікацію, формуємо середовище, яке стимулює людей мислити саме в продуктовому напрямі.

Більшість наших резидентів у коворкінгу – це стартапи або продуктові компанії. Наприклад, зараз у нас працює 120 розробників NVIDIA. Вони обрали саме Platforma, бо зрозуміли, що її атмосфера відповідає цінностям інноваційної компанії, яка прагне підтримувати дух креативності та розвитку серед своїх співробітників.

Перед 2022 роком ви планували розширити Platforma до міжнародної мережі. Як змінилася ваша бізнес-стратегія?

Щодо глобального розвитку, потенціал є, але зараз головний фокус – утримання динаміки бізнесу. Для нас важливо не просто зберігати компанію, а зробити її цікавою, драйвовою, такою, щоб хотілося прокидатися щоранку та працювати з натхненням.

Platforma – це, перш за все, спільнота, і головна спільнота зараз – у Києві. Але за цей час з’явилося багато нових напрямів, як-от Platforma Charity, яка вже пожертвувала значні суми на благодійність та створила багато партнерств. Це фактично окремий соціальний бізнес.

Коли з’явиться можливість розширення, у Platforma вже буде правильна база, команда і спільнота, щоб виходити на міжнародний рівень. Ми не просто будемо відкривати простори за кордоном, а й створювати більше можливостей для України через глобальні зв’язки.

Фактично Platforma вже є глобальною, адже багато компаній у наших просторах мають міжнародний масштаб, а ми – потужну міжнародну мережу. Це видно у всьому: від можливостей для резидентів до бізнес-процесів.

 Коли з’явиться можливість розширення, у Platforma вже буде правильна база, команда і спільнота, щоб виходити на міжнародний рівень

Ви згадали спільноту Platforma. Як вона трансформувалася з 2022 року? Чи залишилися іноземні компанії?

Так, іноземні компанії залишилися, але також з’явилося багато соціальних ініціатив. Загалом спільнота сильно змінилася. Велика частина людей виїхала, зокрема наші друзі та партнери. Ми не можемо примусити людей повернутися, проте ми залучили нові компанії з-за кордону, які почали працювати в Україні. Це бізнеси з різних галузей – крипто, геймінг, іншуранс-тех та інші.

Українська бізнес-мережа зараз має багато розривів. Раніше достатньо було одного дзвінка, щоб організувати колаборацію чи знайти потрібну людину. У 2022 році ці люди ще відповідали, у 2023-му – зрідка виходили на зв’язок, а у 2024-му бізнесові контакти з багатьма просто обірвалися. Не всюди так, але це загальна тенденція.

Ми втратили не тільки понад 20% територій, а й значну частину людей. І багато з тих, хто поїхав, – це саме ті, хто був найбільш потрібен країні. Внаслідок цього соціальні та професійні мережі стали менш щільними, а люди – більш ізольованими.

Водночас зросла потреба в єдності. Якщо раніше було більше зверхності, то тепер люди охочіше взаємодіють, підтримують одне одного, легше знаходять друзів. Тож наше завдання – відбудовувати людський потенціал.

Як ви з цим працюєте?

Ми в Platforma вклали величезні ресурси в те, щоб відновлювати спільноту. Ми бачимо, що спілкування стало найціннішим ресурсом, і якщо ми хочемо створювати більше – маємо бути більш пов’язаними. Це означає освіту, розвиток, мережування.

Освіта – критично важлива. Наприклад, наш освітній партнер, KAMA, допомагає людям здобувати нові навички та встановлювати зв’язки. Так само необхідні нетворкінг-ініціативи. Потрібно перебудовувати зв’язки з нуля, знайомитися з новими людьми, відновлювати професійні та бізнесові відносини.

Саме тому ми запустили ініціативи Platforma Camp, Platforma Wellness, Platforma Charity, постійно проводимо події. Ми створюємо нові партнерства між людьми та компаніями, які раніше не були пов’язані, і це вигідно для всіх.

Вірю, що ми – покоління перемоги. Але перемога – це не лише фронт, не лише армія, яка бореться за країну. Це ще й суспільство, яке має усвідомити масштаб викликів і зробити все, щоб їх подолати.

Київ – це місце, де зараз потрібно бути. Якщо людина не воює, то її місія – будувати, навчатися, створювати. Потрібно більше працювати, пробувати, бути натхненними щодня, попри все. Лише так ми можемо відновити потенціал країни.

 Вірю, що ми – покоління перемоги. Але перемога – це не лише фронт, не лише армія, яка бореться за країну

Platforma Camp

Platforma Camp – триденний івент, що поєднує освітню та ретритну складові. Ядро кемпу – це Education & Tech. Організатори обирають основну тему, довкола якої побудовані лекції, майстер-класи та шоукейси. Спікерами кемпу ставали Женя Таллер, Євген Пронін, Ірина Данилевська та інші підприємці. Освітній партнер Platforma Camp – КАМА. Крім навчання, учасникам кемпу пропонують незвичайні формати нетворкінгу, музичні концерти та заняття спортом.

Platforma Wellness

Platforma Wellness – програма, спрямована на турботу про ментальне та фізичне здоров'я резидентів Platforma. Мережа організовує різноманітні офлайн- та онлайн-тренування і практики. Зокрема, резидентам доступні йога, стретчинг, sound healing, цвяхостояння та медитація, які допомагають зняти стрес, покращити фізичну форму та зосередженість.

Platforma Charity

Platforma Charity – благодійний напрям Platforma, що включає низку програм та івентів. У межах ініціативи за 2024 рік було зібрано 5 000 000 гривень на потреби ЗСУ. Частина з них – прямі донації від Platforma.

Матеріал створено за підтримки