Через штучний інтелект зменшилась відвідуваність вікіпедії – це загрожує її існуванню як платформи, пише 404 Media.

Користувачі все частіше отримують потрібну інформацію з генеративних чатботів та пошукових систем зі штучним інтелектом, які використовують матеріали вікіпедії, але не ведуть на сайт.

«Ми схвалюємо нові способи отримання знань. Але чатботи й пошукові системи, які використовують наш контент, мають заохочувати користувачів переходити у вікіпедію», – заявив старший директор фонду Вікімедіа Маршалл Міллер.

За його словами, падіння відвідуваності ставить під загрозу спільноту волонтерів, які наповнюють і редагують статті вікіпедії, а також систему пожертв, завдяки яким утримується платформа.

У травні 2025-го на вебсайті помітили високий обсяг трафіку – найбільше користувачів було з Бразилії, уточнює Міллер. Після внесення змін фонд зафіксував, що протягом кількох місяців на сайт заходить на 8% менше відвідувачів, ніж за аналогічний період минулого року.

У липні дослідження Pew Research Center показало, що лише 1% користувачів переходять на сайт після отримання ШІ-відповіді в Google. Міллер назвав це зниження закономірним, бо пошукові системи з ШІ налаштовані так, щоб одразу надати відповідь, а не посилання на джерело або сайт.

До молодшої аудиторії фонд хоче донести контент вікіпедії через YouTube, TikTok, Roblox та Instagram.

   

Вікіпедія є одним із головних джерел навчальних даних для штучного інтелекту. Великі мовні моделі, зокрема OpenAI і Google, тренувалися на її статтях.

У вересні Google оголосив про запуск в Україні нового плану підписки AI Plus, який відкриває ширший доступ до інструментів штучного інтелекту.

Обкладинка: Unsplash, Oberon Copeland