Від лютого 2022 року вже багато сказано й написано про те, як говорити з дітьми про війну. Проте психологи зазвичай фокусуються на дітях від чотирьох років. Саме в цьому віці діти починають ставити багато запитань, на які батькам доводиться відповідати. Але як бути з меншими дітьми? З тими, хто зовсім чи майже не говорить і ще не може сформулювати вербальне запитання? З тими, що не застали життя «до» чи були надто маленькими, коли почалося повномасштабне вторгнення? Що казати (чи не казати) їм? Запитали в дитячої та сімейної психологині Світлани Ройз.

Діти до чотирьох років повністю залежать від дорослих 

У проміжку з народження до чотирьох років є кілька вікових груп дітей із трохи відмінними потребами, пояснює дитяча психологиня Світлана Ройз. 

«Спільне в них те, що діти повністю залежать від присутності, стану дорослих, які ними опікуються. Від того, наскільки дорослі можуть реагувати на їхні потреби, наскільки емоційно присутні та залучені. Точно для таких дітей травматично, коли їх розлучають із дорослим. І коли дорослий не має сил давати емоційний відгук і реагувати на потреби», – каже вона. 

Дитина до двох років сприймає те, що відбувається, як даність, як норму. «І війна з її подіями та тривогами – уже частина її буттєвості», – підтверджує психологиня.

Чи треба говорити з новонародженими

«Здається, що діти раннього віку не потребують особливої уваги та пояснень. Бо начебто ще нічого не розуміють і не пам’ятають», – зазначає Ройз. Але це не так.

Саме в дітей від народження до одного року залежно від того, як дитина суб’єктивно переживає цей час, формується базова довіра чи недовіра до світу (це перша стадія психосоціального розвитку за Еріком Еріксоном). 

«Я зауважила: «суб’єктивно переживає». Бо саме дорослі, яким дитина довіряє, своїми поясненнями, своїми послідовними діями, емоціями, реакціями на те, що потрібно саме зараз дитині, створюють простір безпеки, – пояснює психологиня. – Насправді це відбувається в будь-якому віці, але саме в цьому це створює базовий фундамент світосприйняття». 

Це не означає, що малюку з пелюшок треба докладно розповідати про війну. У ранньому віці (приблизно до трьох років) дитина ще не зрозуміє слова «війна», каже Ройз. Уже з перших місяців життя варто їй пояснювати те, що відбувається в поточному моменті, простими словами коментувати й пояснювати свої дії й реакції, а також називати емоції та реакції самої дитини. Наприклад:

«Я з тобою. Зараз звучить сирена, ми йдемо в укриття. Бачиш, тут багато людей»

 Або:

«Це летить літак. А цей звук каже, що наше військо про нас дбає»

Чого важливо навчити дітей від року

Приблизно від одного року дитина починає самостійно ходити, може відбігати далі від дорослого й брати нові предмети. Але важливо поступово навчати дитину не підіймати жодної чужої речі, підкреслює психологиня. Це пов’язано з мінною безпекою. 

У ранньому віці достатньо казати: 

«Не можна. Стоп!»

У ЮНІСЕФ є інформаційна компанія щодо мінної безпеки з короткими слоганами: 

 «Не підходь, не чіпай»

Якщо батько воює

Коли батько дитини є військовослужбовцем, не виключено, що вона вперше побачить його в рік або два. Але важливо привчати дитину до цього контакту: показувати його фото, відео, давати слухати аудіоповідомлення, щоби батько був присутній у буттєвості дитини, каже Ройз.

Намагаючись налагодити зв’язок із батьком, можна казати: 

«Батько у війську, він нас захищає, бо йде війна»

 Розлогих пояснень давати не треба, слово «війна» може в принципі не звучати, додає психологиня.

Що казати дітям після двох років

Після двох років дитина налаштована на вивчення «світу предметів», пояснює психологиня. Дитина намагається ставити дорослим запитання, так прискорюється розвиток активного мовлення. Питає вона про те, що бачить або чує. Тож саме зараз вона може вже сама запитати про звук сирени чи вибухів. 

Дехто з батьків вважає, що їхні діти ще «замаленькі для серйозних тем». Вони воліють казати, що сирени – то пожежні машини, а вибухи – то вантажівка грюкнула (або грім гримить). 

«Я за те, щоб ми казали дітям правду в тій формі, у якій вона була би зрозумілою та нетравматичною. Ми не зможемо повністю захистити дитину від всієї інформації, бо поруч із нею є інші діти й дорослі та є інформаційний простір, – каже Світлана Ройз. – Дитина в ранньому віці (до 3–4 років) налаштована на зчитування невербальних сигналів – нашої міміки, жестів, тональності, гучності, ритму дихання, серцебиття. Якщо дитина відчуває одне, а чує інше – вона може перестати довіряти або своїм відчуттям, або нашим словам. Тому я за те, щоб ми зміцнились самі, бо всі розмови мають вестися з відчуття стійкості (і краще до того, як виникне критична ситуація), і знайшли слова для розмови з дитиною. Часто ми розмовляємо з батьками про їхню особисту стратегію уникання. Про їхню можливість дивитись на правду, витримати складну інформацію й емоції».

Коли звучить сигнал повітряної тривоги, можна казати:

 «Звучить тривога. Чуєш цей неприємний звук? Це спеціально, щоб ми почули й точно зреагували. Зараз ми з тобою йдемо в укриття. Це потрібно, щоб ми були в безпеці. Я з тобою»

Проєкт «гратися і не боятися» з рекомендаціями для батьків дошкільнят і вихователів, як зайняти дітей віком 2–6 років, навчити їх давати раду емоціям, а також заспокоюватись під час повітряних тривог та інших стресових ситуацій. 

Коли дитина йде в садочок 

Перед тим, як віддати дитину до садочка, батькам точно доведеться поговорити з нею на тему безпеки – навіть якщо тему війни ніколи до цього не порушували. У дитячому садочку дитина ходитиме в укриття під час кожної повітряної тривоги – і вона має бути до цього готовою. Крім того, вона буде контактувати з іншими дітьми. 

«Ми не можемо спрогнозувати, що розкажуть нашій дитині інші діти. Тому про все, що важливо, наші діти мають дізнатися від нас», – підкреслює Ройз. 

Коли дитина йде у садочок, фокус авторитетності розширюється до вихователів, додає психологиня. Тож батькам варто поговорити з ними, запитати, що саме вони розповідають про війну.

Як говорити з дітьми після трьох років

Приблизно після трьох років дитина починає грати в рольові ігри – вона повторює те, що бачить, що є в її реальності. «Спостерігаючи за грою дитини, ми можемо й дізнатися, що саме для неї актуально», – зазначає Ройз. 

Поступово дитина вчиться будувати причинно-наслідкові зв’язки. Тож у такому віці вона потребуватиме більше пояснень. «Ми говоримо з нею короткими простими фразами про те, що відбувається. Не даємо подробиць. Не показуємо новини та фотографії», – застерігає вона. 

Дитині 3–4 років можна пояснювати, що таке війна і як вона почалася:

 «Ти же чув\чула\знаєш, що йде війна. Країна Росія напала на Україну. Війна почалась давно, аж десять років тому. Раніше Росія напала тільки на частину нашої країни [можна взяти мапу й показати Крим і східні частини України]. А у 2022 році Росія вирішила напасти на всю Україну. Багато воїнів – наші Збройні сили – нас захищають. Але Росія використовує різну зброю. Ти, напевно, чув\чула про шахеди й ракети – це те, що переміщується в повітрі й може летіти на далекі відстані. Коли росіяни запускають їх, ми чуємо сигнал тривоги. А звуки, наче грім, звуки вибухів, ми чуємо, коли ракету збивають. У нас є захист від ракет і шахедів. Але ми й самі маємо подбати про безпеку»

 Для того, щоб знизити рівень тривоги, психологиня радить запропонувати дитині відреагування, наприклад:

«Коли я чую сигнал тривоги, я так злюсь – і хочеться зробити так – [і ми робимо рух руками, наче відганяємо комарів]. І коли ми в укритті, я завжди уявляю, що над тобою, наді мною й над усіма нами наче величезна сильна повітряна куля. Ось така – [і ми проводимо руками над дитиною, наче купол]. Хочеш мене про щось запитати?»

Оскільки дитина до 3–4 років зчитує невербальні сигнали (міміку, жести, тональність тощо), варто пояснювати дитині свій стан, зазначає Світлана Ройз. 

«У мирний час я розповідала батькам, що дорослі для дитини – це такий собі «знімний мозок», що поступово завантажується в дитину. Окрім того, що ми надаємо підтримку, коли беремо на руки, торкаємось, пропонуємо води, пропонуємо дихати разом із нами, трохи розгойдуємося, ми також пояснюємо кожний свій крок, звуки, події, реакції, розповідаємо, що саме робимо. Це допомагає дитині сформувати «мовне ядро» – з цього починається розвиток мовлення. І поступово переростає в наслідування й можливість називати те, що дитина відчуває та чого потребує. Наслідування – це відтворення у своїй поведінці дій дорослого. Опісля це переростає у «внутрішній голос», внутрішнє знання та дії дитини». 

Пояснити дитині, чому ви самі буваєте засмучені чи роздратовані, можна такими словами:

 «Я зараз злюсь. Не на тебе. На ворогів. Мені хочеться, щоб усе зло, що вороги роблять, їм назад повернулося. Щоби заспокоїтись, я роблю…»

Після 3–4 років дитина дозріває до запитання «чому». Словниковий запас розширюється, розвивається пізнавальна сфера, пояснює психологиня: «Стосунки дитини з авторитетними дорослими – пізнавально-наслідувальні: дитина намагається скопіювати діяльність дорослого та ставить йому величезну кількість запитань. Завдяки цьому простір її «впливу», розуміння світу й одночасно відчуття безпеки розширюється». 

Дитина може питати: «А чому почалась війна? А чому росіяни нас не люблять? А чи всі росіяни – погані?» 

Ближче до чотирьох років дитина може почати питати про смерть. Як і запитання про секс, це норма для такого віку. «І в цьому віці вона зможе сформулювати страшне для нас запитання: «А мене не вб’ють, а тебе?» Ми запевняємо дитину, що робимо все, щоби бути в безпеці», – каже Ройз. 

Дітям із чотирьох років психологиня пропонує показати мультфільм телеканалу «ПлюсПлюс» – «Добро завжди перемагає»

«Коли дитина дізнається про те, що хтось загинув, вона може питати, чи загинули домашні тварини й інші діти. І це єдине, коли я дозволяю собі не казати дитині правду», – зізнається психологиня. 

→ Онлайн-курс «Як підтримати дитину під час війни» 

Якщо дитина питає багато разів 

Дитина буде багато разів поспіль ставити одні й ті ж запитання, попереджає Світлана Ройз. Дорослому важливо знайти сили пояснювати та повторювати: «Можливо, дитина після кожної нашої відповіді вмонтовує знання як досвід і внутрішню опору. А можливо, ми не змогли розпізнати, яка саме потреба за питанням. Можливо, дитина хоче почути щось з іншої площини. А іноді це може бути проявом тривоги дитини». 

Якщо дитина нічого не питає 

Якщо дитина ближче до чотирьох років не питає нічого про війну, хоча стикається з її проявами, чи це привід для хвилювання? 

«Якщо є щось очевидне, але не ословлене дитиною – це привід почати з нею розмову. Бо якщо дитині безпечно, вона проявляє цікавість», – каже психологиня. 

Відсутність запитань на якусь тему може свідчити про:

  • Спроби уникнути повторення складного чи болісного досвіду. У такому разі треба обережно (іноді за допомогою психолога) говорити з дитиною про те, що відбувається.
  • Небажання засмучувати батьків (або розуміння, що батьки самі уникають розмов і відповідей на запитання дитини). Тоді треба спробувати почати розмову на цю тему, адже саме пояснення дорослих формують картину світу дитини. Що більше розуміння буде в дитини, то більше відчуття контролю та менше рівень тривоги.

Про пам’ять дітей

(і чому з ними треба говорити про те, що відбувається)

Діти від 6–7 років і дорослі можуть не пам’ятати те, що відбувалося з ними в ранньому віці. Це явище називають «дитячою амнезією». Воно пов'язане з дозріванням гіпокампа – частини мозку, що відповідає за біографічну пам’ять. 

«Важливо розуміти, що в людини є два види пам’яті – імпліцитна (неусвідомлена) й експліцитна (усвідомлена). Пам’ять дитини молодшого віку (до двох років) саме імпліцитна. Процес пригадування потім запускається асоціативними стимулами – ми називаємо їх тригерами. І те, що згадується, переживається так, наче воно відбувається зараз. Те, що там «закарбовано», потім буквально створює тло наших відчуттів і провокує реакції», – пояснює дитяча психологиня. 

Саме тому важливо маленькій дитині пояснювати те, що відбувається зараз, настільки спокійно, наскільки це можливо. Так дорослий робить усе можливе, щоб досвід дитини не було закарбовано як травматичний, каже Ройз. 

Будь-які розмови, особливо на складні теми, варто закінчувати фразами, які могли би дати відчуття сили та безпеки: 

 «Ми разом. Ми впораємося. Я пишаюсь тим, як ти себе поводив(-ла)…, ти теж можеш допомогти…»

Якщо дитина боїться гучних звуків 

Якщо дитина боїться звуків сирени чи вибухів, то можна допомогти їй упоратися зі страхом за таким алгоритмом: 

1. Нормалізація

Дорослий фіксує й пояснює дитині ситуацію:

 «Я бачу, що ти боїшся. Так, це ж дуже гучний і неприємний звук, що насправді лякає. Але коли ми чуємо сирену – це значить, що наші ЗСУ зафіксували загрозу й зараз її знешкоджують. Цей звук сповіщає, що про нашу безпеку дбають. І нам потрібно подбати про себе, тому ми йдемо в безпечне місце»

2. Підтримка

Важливо дати дитині сигнал про підтримку, а потім запропонувати дію. «Безпорадність – травматична, тому дитина має відчувати, що може вплинути на щось: тримати іграшку, піклуватись про тварину, узяти воду, рахувати кроки – це надаватиме їй відчуття своєї сили», – каже Ройз.

 «Я з тобою і буду з тобою весь час. Хочеш, я візьму тебе на руки/обійму, а ти візьмеш свою іграшку?»

3. Завершення

Після того, як загроза минула, слід обов’язково наголосити на цьому. Також варто закцентувати увагу дитини на її силі й стійкості:

 «Усе минулося. Ми в безпеці. Дякую за твою сміливість, міцність. Ми чули так багато гучних звуків (їх можна назвати), але ми впорались».

Після цього можна «будувати» місток до наступних дій: запитати в дитини про те, що б вона хотіла робити, коли вийде з укриття.

→ Інші способи зняти напругу після гучних вибухів чи сирени

→Коли вимикають світло

Вимкнення світла – це один наслідок війни. Чи це привід почати серйозну розмову з дитиною? Світлана Ройз радить відштовхуватися від віку.

«Для дітей до двох років вимкнення світла вже можуть бути частиною їхньої реальності. І ми можемо робити акцент не на причинах, а на подоланні – тому, що ми робимо, щоб нам було комфортно й безпечно. Найголовніше – наша присутність, ми підтримуємо контакт, даємо дитині відчути, що ми з нею. Співаємо пісні, розповідаємо казки, торкаємося. Коли тільки можливо, передаємо контроль дитині – наприклад, показуємо, як включати ліхтарик», – пропонує Ройз. 

Дитина чотирьох років може переживати віковий страх темряви – це одна з норм цього віку. «З трьох років коло тривог і страхів у дітей розширюється. Важливо не знецінити її страхи, а надати підтримку. Щоб дитина мала можливість за потреби нам сказати, що їй страшно, і не боятись, що ми висміємо її», – підкреслює фахівчиня. 

Як це можна зробити:

 «Коли я була маленька, я так боялась темряви. А ти як? У темряві дійсно неприємно [так ми нормалізуємо страх дитини]. Знаєш, що ми можемо зробити? [І ми пропонуємо ігри чи дії].

У цьому віці дитина вже може питати, чому немає світла. Можна відповідати так: 

 «Вороги зіпсували те, що виробляє електроенергію. І тепер, поки все лагодять, нам потрібно почекати. Також важливо заощаджувати електроенергію. Так ми допомагаємо енергетикам і країні».

 Дитина також буде питати, коли світло увімкнуть. Треба врахувати, що в дитини дошкільного віку немає відчуття часу. Тому немає сенсу казати, що світло увімкнуть, приміром, за дві години. Треба використати категорії, знайомі дитині:

«Коли ми поспимо (поїмо, пограємось, подивимось мультфільм, почитаємо), світло мають включити».

«Включення світла було б добре зафіксувати якоюсь дією – поплескати в долоні, вигукнути щось. Це дає можливість зняти напругу», – радить дитяча психологиня. 

Вона також рекомендує заздалегідь скласти план – продумати, що ви будете робити під час відключень. 

→ Тут 40 ігор у темряві для дітей від трьох років

Як говорити про людей з інвалідністю 

Для дитини дошкільного віку природно питати про щось вголос і бути безпосередньою в реакціях. Побачивши на вулиці людину з видимими травмами війни (приміром, з ампутованими кінцівками), дитина може гучно висловити здивування. Така надмірна увага може бути неприємна людині, якої це стосується. Тому Світлана Ройз радить поговорити на цю тему заздалегідь – до того, як дитина може зустріти людину з інвалідністю на вулиці та почати реагувати. 

Як можна про це говорити:

«Під час війни багато людей втратили кінцівки. Це боляче та страшно. Людині потрібно вчитись заново ходити, рухатись. Учитись того, що вона раніше вміла, можливо, змінювати життя, наприклад, міняти професію. І їй потрібно багато сил і мужності й підтримки, щоб це зробити. 

Для того, щоб люди могли знов бути рухомими, винайшли спеціальні засоби. Вони називаються протези. Протези бувають дуже різними. На деяких можна танцювати, бігати, стрибати й навіть відчути доторки. 

Іноді люди з інвалідністю [ми одразу називаємо саме так] пересуваються на кріслах колісних. Уяви, як їм може бути незручно підійматись у ліфті, заходити в транспорт і магазини. І нам потрібно зробити наші дороги та міста такими, щоб усім було комфортно.

Коли ми зустрічаємо когось, хто виглядає для нас незвично, нам хочеться його роздивитись. Але для самої людини це може бути неприємно. Тому намагайся поводитись природно. Перед тобою людина. Незвично – не означає небезпечно чи погано.

Зараз ми можемо зустрічати багато людей без кінцівок. Дорослих і дітей. І їм важливо відчувати нашу підтримку. 

Якщо ми бачимо ветерана з протезом чи на кріслі, ми можемо виказати йому вдячність: сказати «дякую» чи прикласти руку до серця».

Після цього можна запропонувати дітям запитати про те, що для них було незрозуміло. 

Що нам може допомогти ввести дитину в цю тему:

  • Ляльковий театр «Іскорки суперсил». Це проєкт ЮНІСЕФ зі сценаріями, казками та в майбутньому мультфільмами. Один із героїв – іскорка Пум на кріслі колісному. 
  • Шоу «Вулиця сезам». Одна із героїнь, Аміра, – дівчинка на кріслі колісному.
  • Мультсеріал «Щенячий патруль». Один із героїв 7 сезону – щеня Рекс на кріслі колісному. 
  • Мультсеріал «Мопсики-приятелі». Одна із героїнь – щеня Лоллі з паралізованими задніми лапами.

Тут зібрані інші мультфільми та книги, де фігурують люди з інвалідністю (для старших дітей)

Як говорити про війну з дітьми, які живуть за кордоном 

Діти українців, які живуть за кордоном, не чують тривог і вибухів і не вимушені ходити в укриття. Однак вони перебувають далеко від дому саме через війну й можуть чути розмови близьких про те, що відбувається в Україні. 

«Якщо тема війни проявлена в житті родини – з дитиною варто говорити. Особливо коли дитина сама питає про дім, пригадує, за яких обставин родина поїхала. Це важливо робити, коли самі дорослі зможуть витримати свої ж емоції та зможуть спокійно про це говорити», – каже Світлана Ройз.

Що можна сказати:

 «Я дуже сумую за домом. Але я радію, що ти в безпеці. Водночас я думаю, як допомогти тим, хто залишився в Україні»

Психологиня радить запропонувати й дитині зробити щось на підтримку України: намалювати малюнок, заспівати пісню й відправити відео тим, хто в Україні. 

«Але варто бути готовими й до запитання «коли ми поїдемо додому?». Напевно, це одне з найскладніших питань. І тут немає універсальної відповіді», – каже вона. 

Також можна розповісти дитині, чому родина спілкується вдома українською, а інші люди – мовою країни перебування й чому близькі так часто дивляться новини.

Книжки про війну для найменших дітей 

Дітям до трьох років інформацію на складні й серйозні теми краще отримувати від батьків, а не з книжок чи мультфільмів, каже Світлана Ройз.

«Для цього віку видають переважно книжки-картинки. І складно спрогнозувати, яка саме може бути реакція й наслідки. Коли дитина бачить сформований кимось образ, він може бути непереношуваним для неї. А коли чує інформацію, вона не вигадає того, з чим її нервова система не здатна впоратись». 

Від 3–4 років можна запропонувати дітям книжки на тему війни. Автори книжок для дітей такого віку, як правило, використовують головних героїв-тварин, із якими легко асоціювати себе, але які сприймаються більш безпечними. Від трьох років підійдуть книжки «Казковий ліс. Пригоди єнотів-бешкетників» і «Тор – тракторець, що тягне танк». Книги для дітей від чотирьох років можна подивитися в цьому посібнику «Живі письменники».

Війна – лише одна з тем у житті дитини

Дитина активно пізнає світ. І війна – лише одна з тем у її житті. «Вона не має бути активнішою за інші теми», – застерігає психологиня. 

Найголовніші потреби дитини – це потреба в близькості, правилах, збагаченому різними стимулами середовищі, грі й радості. 

«Розвиток дитини йде за розкладом у будь-які часи. І дитина може бути щасливою поруч із нами в будь-які часи», – підсумовує Світлана Ройз.

Ігри та практики для дітей для подолання стресу