Збір заявок на вживані автобуси запустили в українських громадах. Це ініціатива ГО Vision Zero й Асоціації «Енергоефективні міста України».

Щоб оцінити попит на гуманітарні автобуси в різних громадах і налагодити комунікацію з потенційними надавачами транспорту в країнах Європи, запустили опитування для комунальних підприємств. Там запитують про кількість населення в громаді, наявність комунального перевізника, необхідну кількість автобусів і їхній тип (малої, середньої, стандартної чи підвищеної місткості).

Автори ініціативи кажуть, що в умовах воєнного стану багато міст України обмежені в інвестиціях у розвиток громадського транспорту й тимчасовим виходом може бути гуманітарна допомога від європейських муніципалітетів. Крім того, автобуси тепер потрібні як підмінний транспорт на маршрутах тролейбусів і трамваїв, які можуть не працювати після атак на енергетичну інфраструктуру.

Гуманітарні автобуси з європейських країн деокуповані українські міста Київщини, Сумщини й Чернігівщини почали отримувати навесні 2022 року. Наприклад, Київ отримав уже більше 100 вживаних автобусів.

Деякі міста з допомогою автобусів змогли організувати нові маршрути, яких не було після повномасштабної війни, наприклад, у Бучі створили комунального перевізника «Бучатранссервіс» після того, як улітку 2022 року отримали перші автобуси від німецьких міст Дрезден і Бергіш-Гладбах. У травні 2023 року підприємство вже почало працювати на чотирьох нових маршрутах, що поєднують Бучу з іншими містами громади.

Водночас, зазначають у ГО Vision Zero, використання вживаних автобусів із країн Європи не врегульоване в українському законодавстві, що створює юридичні перешкоди для експлуатації отриманих транспортних засобів на маршрутах. Щоби вирішити ці проблеми, у квітні 2024 року до Верховної Ради внесли законопроєкт №11165.

   

У серпні 2022 року Київ отримав 19 автобусів від чотирьох німецьких міст, а у вересні – вісім автобусів Deutsche Bahn Regio Bus. У листопаді активісти звернули увагу, що КМДА тривалий час не оприлюднювала жодної інформації про отримання автобусів від Deutsche Bahn, а сам транспорт упродовж кількох місяців не використовується. Міський голова Віталий Кличко у відповідь заявив, що ці автобуси не випустили на рейси, бо через відключення світла й повітряні тривоги в повному обсязі не працюють служби, відповідальні за реєстрацію транспорту.

Тоді частина автобусів від німецьких міст вийшла на маршрути замість сучасних автобусів, а автобуси Deutsche Bahn узагалі не вийшли на маршрути, бо «Київпастранс» повідомив, що не займається реєстрацією цих транспортних засобів. Також у Києві досі не курсують двоповерхові автобуси від Берліна, які надійшли ще в грудні 2022 року.

У березні 2024 року Deutsche Bahn передала Києву ще 22 автобуси з дочірніх компаній Deutsche Bahn у Хорватії й Словаччині. Так компанія відреагувала на прохання керівництва міста про потребу в автобусах.