У Голосіївському районі планували демонтувати мозаїку на фасаді школи №220 через побоювання, що вона може осипатися під час обстрілів, повідомила дослідниця архітектури модернізму й монументального мистецтва Ельміра Еттінгер. 

Це одна з трьох робіт художника Анатолія Воробйова в Києві. У Голосіївській РДА й Управлінні освіти кажуть, що частина плитки відшаровується, бо за нею ніхто не доглядає. При обстрілах мозаїка може осипатися і становити небезпеку, вважають посадовці.

Проте зараз панно вже розглядає експертна комісія, яку створили в Київраді для збереження модерністської спадщини. Ельміра Еттінгер вважає, що демонтаж у такій ситуації неприпустимий.

Як зберігають подібні мозаїки

Ще одну мозаїку Воробйова на школі №143 в Оболонському районі зберегли під час утеплення фасаду, попри складну форму. Це один із перших прикладів обережного підходу до збереження монументального мистецтва під час термомодернізації будівель, зазначила Еттінгер.

Ще одна мозаїка цього художника – на фасаді Київського вищого професійного училища технологій і дизайну. Там радянську символіку у вигляді серпа й молота замінили на сонце зі смальти, але загальне панно зберегли.

Що пропонує дослідниця

Замість демонтажу Еттінгер пропонує залучити до роботи фахівця з реставрації Олександра Богомаза. Він може укріпити мозаїку і запобігти її руйнуванню під час обстрілів.

Що кажуть у Голосіївській РДА

Мозаїку демонтувати не будуть, а натомість – її збережуть, повідомила нова очільниця Голосіївської РДА Софія Дунаєвська у коментарях під дописом Ельміри Еттінгер.

Зараз фахівці працюють над технічним рішенням, щоб обережно включити панно в процес ремонту. Розглядають кілька варіантів, зокрема із залученням реставраторів, зазначила Дунаєвська.

   

У квітні найстарішу мозаїку «Робітник і робітниця» на будівлі Міського палацу культури в Чернігові закрили фанерою, щоб зберегти фасад будівлі. У 2018-му році Палац потрапив під програму тепломодернізації, у межах якої мали «утеплити» й мозаїку. В Управлінні культури вирішили не утеплювати панно, а прикрити фанерою, пообіцявши відкрити мозаїку «за кращих часів».

Фотограф Євген Нікіфоров протягом десяти років збирав архів наївних радянських мозаїк 1950–1990 років. Разом із ним розповідаємо про десять мозаїк із різних регіонів України.

Обкладинка й фото: Ельміра Еттінгер