Як придбання прохідницького щита прискорить будівництво метро на Виноградар, розказав власник компанії Autostrada Максим Шкіль в інтерв’ю Liga.net.

Переговори щодо доставлення прохідницького щита від німецької компанії Herrenknecht тривали сім місяців. Після доставки обладнання компанія «значно пришвидшить будівництво метро».

Що робить прохідницький щит?

Прохідницький щит – це велика механізована машина у вигляді циліндра, яку використовують для будівництва тунелів, зокрема й метро. 

Це прохідницький тунель, який Autostrada викупила в німецької компанії. Herrenknecht 

У щита є спеціальний різальний диск, що розбиває і ріже ґрунт, який потрапляє усередину машини. Далі ґрунт автоматично транспортується конвеєрами й вагонами назовні, а у тунелі щит одразу ж монтує залізобетонні кільця, які формують і зміцнюють стінки тунелю. 

Такий спосіб значно швидший за традиційні викопування тунелів вручну. Також завдяки тому, що стінки тунелю одразу укріплюються, ризик обвалення знижується. На поверхні міста майже немає розриттів, бо увесь процес відбувається під землею.

Один такий щит може прокладати десятки метрів тунелю за добу. До того ж з різних сторін можна паралельно запускати кілька щитів. 

Чому метро будують так повільно?

Компанія самостійно придбала обладнання для будівництва, бо «метробудівна галузь в Україні розвалена». До того ж цей щит може знадобитися для подальших проєктів метро у Києві й інших містах.

Головна проблема будівництва метро на Виноградар полягає у недостатньому фінансуванні, каже Шкіль. У 2025-му планують освоїти лише півтора мільярда гривень, хоча фактично могли використати 3,5 мільярда. У 2026-му планують виконати роботи на суму десять мільярдів гривень.

   

«Метро на Виноградар» – умовна назва проєкту будівництва нових станцій київського метро по зеленій гілці від «Сирця» до житлового масиву Виноградар, яке почалось у березні 2019 року.

За договором, будівництво першої черги метро на Виноградар мали завершити до 26 листопада 2021 року. Але генпідрядник «Київметробуд» попросив через суд перенести термін завершення першої черги робіт із листопада 2021 року на травень 2023 року через локдауни.

Проте в грудні 2023 року «Київський метрополітен» розірвав договір із «Київметробудом». За час будівництва метрополітен сплатив підряднику чотири мільярди гривень (з ПДВ).

У серпні 2024 року «Київський метрополітен» уклав новий договір на продовження робіт із будівництва метро на Виноградар із компанією «Автострада». Проте дві нові станції «зеленої гілки» метро на Виноградар навряд чи побудують до 2027 року, і це коштуватиме на вісім мільярдів гривень дорожче, ніж спершу планували.