Без пішохідної та велоінфраструктури, зате з паркомісцями. Чому ремонт робить Глибочицьку ще більш проблемною
Зношені трамвайні колії, протяжністю 3,5 кілометра, від вулиці Січових Стрільців до Нижнього Валу почали ремонтувати майже вісім місяців тому, у лютому 2025-го. Крім того, що ремонтують колії, також оновлюють дорожнє покриття й змінюють бордюри, облаштовують паркувальні кишені та встановлюють нове вуличне освітлення.
Востаннє Глибочицьку ремонтували 50 років тому. Узагалі реконструкцію вулиці мали проводити ще у 2008-му, хоч сам проєкт затвердили у 2017-му. Зараз на вулиці проводять капітальний ремонт, бо в міста й досі немає затвердженого проєкту реконструкції на Глибочицькій – коштів у держбюджеті на це поки що не виділяють.
Через ремонт перекрили дорогу й рейки від Контрактової площі до вулиці Дмитрівської. На цей час закрили рух трамваїв №14 і №18, замість них курсує автобус №14Т від «Проспекту Відрадного» до «Контрактової площі».

Офіційної дати закінчення робіт немає, хоча міський голова Віталій Кличко каже, що Глибочицьку повністю оновлять уже в жовтні. За словами співзасновника «Пасажирів Києва» В’ячеслава Скриля, перекладку колій майже закінчили.
«Глибочицьку й досі називають найпроблемнішою вулицею Києва – трамваї вічно стоять у заторах разом з автівками», – каже Скриль. Ми поговорили зі Скрилем, чому ж нинішній ремонт краще, ніж задумана у 2008-му реконструкція, і які позитивні рішення все ж утілюють на Глибочицькій.

Найпроблемніша вулиця Києва
Зараз ключові проблеми Глибочицької вулиці можна умовно розділити на чотири категорії: пішоходи, велоінфраструктура, громадський та особистий транспорт.
Пішоходи
Шляхово-експлуатаційне управління (ШЕУ) не планує ремонтувати тротуари для пішоходів у межах поточного ремонту, каже Скриль. Хоча в КМДА уточнювали, що тротуари можуть відремонтувати у 2026-му «за наявності фінансування».
Водостічні ринви з будівель не прибирають під землю, а це значить, що дощова вода збиратиметься на тротуарах, а взимку сніг і лід замерзатимуть на дорогах. Наприклад, у Львові їх одразу прибирають під землю й виводять у дощову каналізацію.
Паралельно з поточним ремонтом Глибочицької на вулиці проводять капремонт освітлення. Нові опори встановлюють прямо на тротуарах, де й були старі, але тепер їхнє розташування ще гірше, вважає Скриль, – на деяких частинах тротуару проходу немає взагалі.
Також відмовилися від озеленення на вулиці й у тих місцях, де його взагалі немає. Хоча Скриль зауважує, що поблизу скверу Гейдара Алієва є широкі тротуари без паркувальних кишень – чудове місце для дерев. Менше дерев, а отже більш спекотне місто, каже співзасновник «Пасажирів».



Сквер ім. Гейдара Алієва. @hey.guide
Велосипеди
Глибочицька досить зручна для велосипедистів як зв’язна вулиця між нижньою частиною міста, де Набережна й Поділ, і верхнім містом – тут досить малий підйом. Про облаштування велоінфраструктури на Глибочицькій взагалі нічого не кажуть, отже, велодоріжок можна й не чекати. Хоча, за словами Скриля, потенційно місце для них є. Наприклад, можна було б зменшити надлишкову ширину дороги (у деяких місцях вона сягає п’ять і більше метрів) й прокласти велодоріжки.

Схема можливого зонування дороги, на якій зазначено, скільки метрів необхідно для комфортного пересування усім учасникам руху
Громадський транспорт
На Глибочицькій вулиці було найбільше затримок руху, бо трамваї стояли в заторах разом з автівками. Після ремонту ситуація вочевидь не поліпшиться, ба більше, погіршиться, упевнений Скриль.
Трамвайні колії не збираються відокремлювати, їх, навпаки, вкладають у дорогу «в нуль» – рейки будуть на одному рівні з асфальтом, а значить, ними вільно їздитимуть машини. Це знизить середню швидкість трамвая, а пасажири виходитимуть із транспорту прямо на дороги під авто (хоча й до капремонту люди виходили з транспорту між машинами).
Покриття колій замінюють на асфальт (зараз там плити), що потенційно ще більше заохочуватиме автомобілістів виїжджати на трамвайні шляхи.
Щоб хоч якось обмежити рух автівок, можна було б встановити гумові бордюри або бетонні обмежувачі. Тобто формально колії залишилися б суміщеними, але їх відгородили б від машин. «Пасажири Києва» пропонували відділити трамвайні колії хоча б розміткою або відповідними знаками – жодну з ідей так і не втілили.
Для трамваїв не збираються облаштовувати платформи й «віденські зупинки» – спеціальні підвищення на дорозі, що мають вигляд «горбика» для автівок і дають змогу пасажирам безпечно виходити з транспорту.

Трамвайні колії вкладають у дорогу «в нуль» – рейки будуть на одному рівні з асфальтом,
а значить, ними вільно їздитимуть машини
У лютому казали, що «віденські зупинки» все ж планують, але у фінальному проєкті їх так і не представили – за словами «Київавтодора», у межах нинішнього ремонту їх неможливо побудувати. Натомість Скриль стверджує, що такі зупинки могли б забезпечити безперешкодну посадку для маломобільних людей і водночас «заспокоїти» рух автівок. Досвід Кирилівської вулиці показав, що одночасно можна зробити й ремонт, і облаштувати «віденську зупинку».
«Відокремленої автобусної смуги на Глибочицькій теж не буде. Посадкові майданчики ремонтувати не збираються. Єдине, що стане краще, дорожнє покриття – їхати в автобусі буде приємніше, хоч і так само повільно, як раніше. Тож із громадським транспортом на Глибочицькій теж краще не стане», – пояснив В’ячеслав Скриль.
Власний транспорт
Для власників автомобілів теж зміниться небагато: покриття відремонтують, але схему руху не мінятимуть – поворот ліворуч так і буде з трамвайних колій, а головна смуга лишиться шириною п’ять метрів. Звужувати її не хочуть, хоча завдяки надлишковій ширині можна було облаштувати велодоріжки або місця для паркування.
Натомість хочуть звузити не дорогу, а тротуар – там вирізають ділянки 2,5 метра для паркувальних кишень. Ще більше їх звузять нові опори для освітлення й припарковані машини, які нікуди не подінуться, каже Скриль.
Трохи позитиву на Глибочицькій є
З позитивного на вулиці – це ремонт покриття, каже Скриль. За неофіційною інформацією, ремонт хотіли робити вже після того, як закінчаться будівництва на Глибочицькій (ЖК «Міракс», вежі «Покровського Посаду», бізнес-центр «Гефест», 26-поверховий Podil Plaza & Residence), щоби будівельна техніка не розбивала нові дороги.

Упорядкування паркування на вулиці – теж великий плюс. Хоча не варто чекати значного поліпшення на тротуарах, які були й будуть зайняті машинами. Навіть якщо встановлять антипаркувальні стовпчики, довго вони там не проживуть. Завдяки «кишеням» автівок трохи поменшає, але автомобілісти однаково займатимуть тротуари, упевнений співзасновник «Пасажирів Києва».
Також із плюсів: зараз повністю міняють рейки, шпали й баласт [заповнювач між шпалами й землею, який захищає їх від руйнування]. Наскільки якісним виявиться капремонт трамвайної лінії, побачимо вже після нього.


Я не вірю, що в найближчі років десять місто захоче реконструювати Глибочицьку, тож добре, що хоч трамваї їздитимуть нормальними коліями
– упевнений Скриль
Що треба робити з вулицею
Ідеальний варіант – це відокремлення трамвайної лінії. Її можна було б узагалі перенести від дороги й облаштувати окремі платформи. У «Київавтодорі» кажуть, що такий варіант малореальний для Києва, принаймні в межах нинішнього ремонту. «Віденські зупинки» навпаки слугували б «острівцями» на дорогах. Будівельні норми цього не забороняють, але від такого рішення відмовилися, каже Скриль.
Плюс таких «острівців» ще й тому, що вони б регулювали рух автомобілів. Їх можна було б ставити за перехрестям для трамвая, а не традиційно перед ним. Так смуга руху ліворуч була б на світлофорі окремо, а водії, яким треба їхати прямо, не займали би цю саму смугу. Тобто рух був би впорядкованішим: першу смугу використовували б для руху прямо, а другу – для повороту ліворуч.
Чи потрібна взагалі реконструкція на Глибочицькій
На одній із робочих груп «Київської майстерні Києва» погодили, що вулиця потребує саме реконструкції, а не поточного ремонту. Насправді проєкт був неякісним – хоч він і називався проєктом реконструкції, по суті, це був проєкт капремонту: мали перекласти трамвайні колії, що й роблять зараз, пояснює Скриль.



У 2021 році «Київпастрансу» доручили скоригувати проєкт реконструкції Глибочицької та Дмитрівської вулиць. Імовірно, до початку повномасштабного вторгнення ці протоколи ніхто не опрацьовував, бо й кошти з бюджету на проєкти не виділяли, каже Скриль. Ремонти й оновлення вулиць, зокрема Кирилівської та Глибочицької, почали активніше проводити з приходом Руслана Кандибора на посаду очільника Дептрансу КМДА у вересні 2021-го.
Зараз у міста немає затвердженого плану реконструкції Глибочицької, і це добре, упевнений Скриль. Ремонт буде вигіднішим: роботи виконує один підрядник, який має на себе всі гарантійні зобов’язання. Це означає, що ремонт має «протриматися» певний час, а якщо з’являться якісь недоліки – утворилися ями на дорозі, зламались опори абощо – підрядник має відремонтувати все за власний кошт.
Натомість реконструкція – складніший і масштабніший процес. Під дорогою є багато інженерних мереж – газ, світло, вода, колектор річки Глибочиця – і всі вони мають різних балансоутримувачів. Проєкт треба узгоджувати з усіма власниками, а в компаній немає достатньої кількості людей, які змогли б потягнути такі роботи. Бюджет Києва доволі великий, і кошти треба освоювати швидко – немає часу «закопуватися» в масштабні проєкти, каже Скриль.
Якщо уявити, що політика міста зміниться через рік-два, то переробити вулицю буде в рази простіше зараз, ніж після невдалої реконструкції, упевнений Скриль
Фото й обкладинка: Сергій Мирошніченко для Віледжа