
«Супермен» Джеймса Ґанна ненадовго відстрочує неминуче падіння супергеройського кіно
«Супермен» вочевидь відстрочує неминуче падіння жанру супергеройського кіно, від якого багато хто вже втомився. Але чи надовго? Режисер Джеймс Ґанн («Вартові Галактики»), який узявся за перезапуск «Супермена» й усього кіновсесвіту DC, недавно заявив, що індустрія «помирає», бо кіно часто знімають без готових сценаріїв, щоб втиснутись у графіки. Саме це, на його думку, «вбило» останні фільми Marvel (які готуються відповісти перезапуском «Фантастичної 4» зі всюдисущим Педро Паскалем наприкінці цього липня).
Новий «Супермен» – це, безумовно, успіх. Це підтверджують не тільки високі оцінки на Rotten Tomatoes від глядачів і критиків (96% і 84% «свіжості» відповідно), а й редактор культури Віледжа (так, це жарт про те, як пафосно Кларк Кент у фільмі говорить про себе у третій особі). У «Супермені» вже показали інших супергероїв: Зеленого Ліхтаря, Дівчину-яструба, Метаморфо, Містера Терріфіка й навіть генерала Ріка Флега-старшого з «Монстрів Командос». Розповідаємо, чому «Супермен» Джеймса Ґанна працює, і чому це не гарантує успіху інших супергеройських фільмів DCU, які, ймовірно, підуть на конвеєр.
Що пишуть критики?
Variety вважає, що Джеймс Ґанн зробив достатньо, щоб повернути глядачам відчуття духу справжніх комікс-героїв. Видання також відзначає, що Ґанн надихався фільмами про Супермена з 1980-х і не повторює помилок Зака Снайдера, який вирішив не знімати занадто «темні» фільми.
BBC упевнені, що новий «Супермен» сподобається фанатам коміксів. Видання називає цікавим хід почати не з початку, а з третини історії. Крім того, Супермен – не єдиний «супермен» у цьому всесвіті. Їх називають «металюдьми».

Супермен і Суперпес у резиденції криптонця
Deadline називає «Супермена» новим початком франшизи, але сумнівається, чи вдасться DC утримати рівень, зважаючи на те, що супергеройське кіно зараз – на спаді. «Джеймс Ґанн занадто сильно старається й «кидає» у глядача всім водночас, аби хоч щось із цього спрацювало», – додає Deadline.
The Guardian, навпаки, пише, що перезапуск «Супермена» мав би починатися з бази, простих істин та історій, які нагадали би, «чому ми всі любимо супергероїв». Натомість «сюжет вийшов захаращеним і беззмістовним», пише видання.
Чим особливий «Супермен»?
Джеймс Ґанн називає фільм «іммігрантською історією» про «базову людську доброту». І це не якесь лівацьке переосмислення, а те, яким Супермена задумували майже 90 років тому. Супермена як персонажа коміксів у 1938 році створили двоє американських євреїв, Джеррі Сіґел і Джо Шустер, батьки яких виїхали до США через антисемітський гніт Російської імперії.
Сини іммігрантів показали свої зусилля й боротьбу за місце в новій країні через Супермена, прибульця з іншої планети, який тікає з Криптона, охопленого війною, і намагається пристосуватися до нового світу. Джеймс Ґанн підкреслює це ксенофобією й мовою ворожнечі Лекса Лютора щодо Супермена: «Ти чужинець. Ти іншої раси».


Ліворуч Девід Коренсвет у ролі Кларка Кента. Superman (X); Праворуч – Джеррі Сіґел, сценарист й один із творців персонажа Супермена. Зараз в образі Кларка Кента з його окулярами й оверсайзними піджаками у стилі 1940-х досі можна впізнати Сіґела
А так це цілком «звичайний» Супермен – літає зі швидкістю балістики й керованістю крилатої ракети та стріляє променями з очей. Девід Коренсвет розповідає, що в акторській грі орієнтувався на «Супермена» 1978 року з Крістофером Рівом у головній ролі, а також на мультик «Надновий Супермен» 2011-го, заснований на однойменних коміксах Гранта Моррісона та Френка Квітлі.
Окремої уваги заслуговує використання музики у фільмі – це «коник» Джеймса Ґанна, який він відшліфував у «Вартових Галактики» й переклав на історію «Супермена». У саундтреку пісня Punkrocker шведського гурту Teddybears і панк-легенди Іґґі Попа, а також композиція вигаданої для фільму групи The Mighty Crabjoys, постер якої можна помітити в кімнаті Кларка Кента в рідній оселі в Канзасі.

Кадр із мультфільму «Надновий Супермен» 2011 року
У Супермена нарешті гідний супротивник
Супермен же безсмертний, ні? Хоч тільки криптоніт здатен його зупинити, це найбільша проблема антагоністів у фільмах «Супермена». Їх занадто легко зупинити. Джеймс Ґанн не тільки вигадав підступного ворога на чолі з мільярдером Лексом Лютером, але й помістив це все дійство у вир війни між двома країнами – Боравією та Джарганпуром, що відсилає до ізраїльсько-палестинської війни. Так, сам лідер Боравії та його схожа на словʼянську мова ніби й натякають, що це алюзія на війну РФ проти України, але не всі карти сходяться, зокрема, із зображенням джарганпурського війська.

Лекс Лютор, головний антагоніст нового «Супермена», у виконанні Ніколаса Голта
Головного антагоніста, мільярдера Лекса Лютера, зіграв Ніколас Голт («Носферату», «Присяжний №2»). Лекс Лютер – це збірний образ техномагнатів на кшталт Ілона Маска й Пітера Тіля. Найкраще їх описує заголовок The Guardian, присвячений тому, як Марк Цукерберг та Ілон Маск догоджають президенту США Дональду Трампу: «Я знав, що колись впливові люди спалять світ дотла, але не очікував, що вони будуть такими лузерами». Лекс Лютер працює не один – у нього ціла команда FPV-дроноводів, які допомагають у бою; «мавпоботи», що пишуть погані коментарі про Супермена в соцмережах; а також кишенькові політики та журналісти каналів, типу Fox News.
обкладинка: кадр із фільму «Супермен»