
Tiny Desk по-українськи? Fusion Jams запускають серію живих виступів на YouTube
Музична спільнота Fusion Jams і лейбл No Time for Swing запускають новий YouTube- проєкт – Swing Live. Це серія лайв-виступів від шести гуртів: Hyphen Dash, Lucas Bird, «ЩукаРиба», Figurat, Bitlo та «19.99». Кожен із колективів випустить по два треки, а Hyphen Dash – три. Swing Live стартував 29 травня з «живого» треку «Вибач» від Figurat, проєкту Дмитра Алєксєєнка. Далі – нові відео що два тижні, аж до кінця жовтня.
Наступним вийде трек №2 від Figurat, потім дві композиції фʼюжн-гурт Bitlo, три поспіль роботи Hyphen Dash, дві пісні Lucas Bird та альтернатива від «19,99». Цей сезон лайвів «закриють» виступи фольк-гурту «ЩукаРиба».
Після публікації всіх лайвів лейбл випустить на стримінгових сервісах збірку треків, а також зробить вінілові платівки: на одній стороні будуть «живі» пісні, а на «бісайді» – ремікси від київських діджеїв, зокрема, Ігоря Кириленка, Badwor7h, Seba Korecky та Богдана Кириченка (KBT).
«До мене з 2019 року підходять і кажуть, що треба зробити Tiny Desk по-українськи – треба лише бабки. Але мало хто розуміє, скільки роботи стоїть за такими проєктами», – розповідає Мишко Бірченко, техдиректор Fusion, керівник лейблу No Time for Swing і лідер гурту Hyphen Dash.
У Fusion задумували проєкт, схожий на Tiny Desk, ще з 2021 року, але не вистачало або ресурсів, або «шансу, щоб його запустити», згадує Мишко. Крім формату лайвів (які хочуть зробити регулярними) на студії, у майбутньому також планують записувати «живі» виступи в різних місцях Києва – ті «розкриватимуть локальні простори й локальних героїв у них».
Tiny Desk Concerts – це серія «живих» виступів, які організовує радіопроєкт NPR Music на студії у Вашингтоні. З 2008 року там зіграли лайви як попзірки, типу Біллі Айліш чи Дуа Ліпи, так і більш нішеві виконавці: King Krule, Бет Ґіббонс із Portishead, Alvvays, а також український гурт «ДахаБраха». Tiny Desk має простий, але впізнаваний стиль: купа книжок на стелажах студії та більш мʼякі аранжування пісень, що пасує самому просторові
Спільнота Fusion починалася з протесту проти конвенційного джазу та створення нішевої тусовки, але Swing Live – це крок у бік обʼєднання й масштабування. То як зробити це якісно?
«Зараз ми в моменті, коли розуміємо, що тільки через обʼєднання зможемо вийти на новий рівень [...] Завжди ставили за ціль максимальну трушність, але однаково ти стикаєшся з тим, що масштаби ідей впираються в ресурси. Тоді є два варіанти: шукати меценатів або бізнеси [...] Із брендами цікавіше, бо ти комітишся, ставиш перед собою зобовʼязання. Певно, ми обираємо саме цей шлях», – діляться в команді.
Про сам простір Swing Live
Локацію для Swing Live спроєктували в такий спосіб, щоб її можна було швидко збирати й розбирати. Зараз, коли всі лайви вже відзняли, вона чекає свого часу на складі. «Коли ми сказали художниці-постановниці, що сцена має бути така, щоб її збирати-розбирати, вона така: «Ага, окей» [сміється]», – згадують у команді.
Щоб побудувати сцену, формація заручилася підтримкою Monkey Shoulder – бренду, що створює віскі, а також має власний музичний проєкт – пропонують молодим музикантам гранти на створення музики й підтримку локальних спільнот. Треки можна послухати на радіостанції Worldwide FM. Це вплинуло на дизайн Swing Live – багато помаранчевого кольору й іграшкові мавпочки. «У мене жодного разу не було думки, що це ту мач. Я, навпаки, хотів би більше цих мавпочок [...], але, може, я заангажований», – каже Бірченко.

Перший кадр усіх лайвів – пластикові шторки з помаранчевим затемненням, які щоразу розкривали вручну. Для автоматизації цього процесу «не було ні достатніх масштабів кімнати, ні ресурсів», – зауважує Бірченко, але додає: «Класно, що ми дотичні до цього буквально своїми руками. Усе починається з твоїх рук – ними ж і закінчується».
Мишко Бірченко розповідає, що як музичний продюсер він сам підходив до музикантів і брифував їх: «Ось такий у нас формат. Подивіться на кімнатку й уявіть, як можете в ній звучати. Можливо, хочете мінімально змінити аранжування?» У першому сезоні лайвів зібрали різні за діапазоном гучності колективи: соул від Figurat, «важча» альтернатива від «19,99», а також фольк із гуртом від «ЩукаРиба».
Над звуком Swing Live працював Андрій Шахадинець, якого Бірченко називає одним із найкращих професіоналів своєї справи на сході Європи: «Він може якісно визвучити й оркестр на 150 людей, і тріо». «У музичній двіжусі є таке правило, що зазвичай другі дублі – найкращі. Так вийшло й у нас, бо найбільше фінальних дублів саме других», – розповідають у Fusion.
Про освітній інтенсив
Але це ще не все – Fusion Jams планують запустити дводенну освітню програму для музикантів, а також джем-сесію в тій самій локації, де й знімали лайви. Студію заново відбудують на локації Shum на Нижньоюрківській. Точна дата інтенсиву поки невідома, але попередньо планують на кінець липня.
«Люди можуть подивитися YouTube-відео, податися на програму й побачити ту саму кімнату, де ми записували лайви. Не можна просто зняти красивий проєкт у класній локації, а навчання проводити в якійсь іншій студії. Не круто. Треба, щоби було круто», – розповідає Мишко Бірченко.

Для освітнього інтенсиву сцену заново зберуть на Нижньоюрківській – саме там, де Fusion грали свої перші джеми у 2019 році. Для учасників навчання проведуть дві лекції про юридичну грамотність артистів: дистрибуція, ліцензійні договори, авторське право. У Fusion вважають, що попри стрімкий розвиток музичного ринку в Україні, артисти до цього не готові в юридичному сенсі.
«Це дуже прості речі та прості алгоритми [...] Це не тільки про музику, а й про те, скільки ти вартуєш, як можеш себе захистити», – додає Бірченко. Після кожної з лекцій будуть джем-сесії для учасників.