Чому зростає ціна на каву. Спойлер – це не примха бізнесів
Чи не щороку медіа повідомляють про чергове рекордне подорожчання кави, а зміни в цій галузі відбуваються з космічною швидкістю. Стрімкий 2025 рік не став винятком – поки ми писали цей матеріал, кавова біржа почала падати, а нині знову росте.
Віледж та імпортер зеленого зерна Coffeeton спробували розібратися, хто ж винен у зростанні цін і як ситуація на світовому ринку кави вплине на український бізнес і споживачів.
Що впливає
на ціну


кави
Собівартість чашки кави – це не лише ціна на зерна. Сюди також входять витрати на обладнання, оренду приміщення та комунальні послуги, розхідні матеріали, зарплата персоналу, податки й інші, невидимі оку споживача платежі.
Коливання вартості кінцевого продукту, чи то капучино, чи то еспресо-тоніка, залежить від низки чинників, серед яких погодні умови, які спричиняють врожай чи неврожай, політичний клімат у країнах кавового поясу, вплив великих корпорацій. Водночас кава – це й продукт, яким торгують на біржі, якщо йдеться про комерційні зерна для масових брендів. Тож ціна може коливатися й через появу нових великих гравців на ній, як-от Вʼєтнаму чи Китаю.


Вʼячеслав Коломієць
комерційний директор Coffeeton
комерційний директор Coffeeton
На ринку є дві основні моделі постачання: через біржу або напряму від виробників. Біржова кава – це стабільність, але й обмеженість вибору, тоді як direct trade відкриває більше можливостей. Ми працюємо одразу у двох напрямах: співпрацюємо з найбільшими світовими трейдерами, які мають станції обробки в країнах походження, але водночас самостійно шукаємо цікаві сорти, що можуть зацікавити наших клієнтів. Це дає змогу нам створювати унікальні пропозиції для обсмажувальників і формувати культуру якісної кави в Україні.
Ми не просто постачаємо каву, а контролюємо її якість на кожному етапі. Обираючи direct trade, ми отримуємо доступ до найкращих зерен без посередників, що дає можливість ретельно вибирати тільки ті партії, які відповідають нашим стандартам. У нас є всі підтвердження походження кави: від фермера, плантації та навіть різновиду дерева. Це дає змогу створювати прозорі історії, які споживачі можуть відстежити – адже зараз важливо не лише, як кава смакує, а й звідки вона походить.

Від ферми до чашки:
як кава потрапляє в Україну
Перш ніж потрапити до вашої чашки, кава проходить довгий і непростий шлях. Спершу зростає на фермі в одній із країн-виробників. Далі її продають на біржі або ж напряму, залежно від якості зерна. На цьому етапі до роботи підключаються трейдери – експерти кавових компаній, які обирають каву на фермі та перевіряють її якість після тривалого транспортування.
Для комерційної кави, яка є основою для брендів масового споживання, часто додається ще один етап: тривале зберігання на складах для регулювання біржової ціни. Однак це, безумовно, має негативний вплив на якість фінального продукту. Після всіх торгово-закупівельних операцій і транспортування (здебільшого морем) зелена кава потрапляє до локальних імпортерів та обсмажувальників.



Вікторія черняк
директорка з маркетингу Coffeeton і координаторка з маркетингу SCA Ukraine
директорка з маркетингу Coffeeton і координаторка з маркетингу SCA Ukraine
Часто кінцевий споживач навіть не замислюється, звідки береться його кава. Наші сорсери часом щодня каплять по 70 чашок кави, щоб знайти лише одну ідеальну позицію, наприклад, у Танзанії. Потім ця кава три місяці їде до Гданська, звідти ми перевантажуємо її у фури, стоїмо на кордонах (з усіма страйками та протестами), і вона проходить складний шлях до нас. Тут ми її тестуємо, наші клієнти її смажать, доводять до досконалості. А потім вона потрапляє на поличку – просто як «арабіка з Танзанії». І для споживача це що? Ну, кава як кава. Можна ще цукру додати.
Як розвивається обсмажувальний бізнес в Україні



Артем
Золотченко
керівник відділу продажів Coffeeton
керівник відділу продажів Coffeeton
За останні 5–10 років в Україні з’явилася велика кількість молодих обсмажувальників, і ми активно підтримуємо цей рух. Завдяки великому асортименту та доступності кави в нашому складі в Києві вони можуть купувати невеликі партії різних сортів, експериментувати та розвивати культуру свіжообсмаженої кави. Ми не просто постачаємо зерно – ми допомагаємо будувати бізнес: ділимося експертизою, розповідаємо про тенденції, навчаємо та підтримуємо ринок, створюючи умови для того, щоб якісна кава ставала доступнішою українським споживачам

Вікторія
черняк
директорка з маркетингу Coffeeton і координаторка з маркетингу SCA Ukraine
директорка з маркетингу Coffeeton і координаторка з маркетингу SCA Ukraine
Coffeeton прагне розвивати молоді обсмажки, допомагати їм рости. Раніше баристи бачили лише один шлях розвитку для себе – відкрити кавʼярню. Але не кожен бачить себе власником бізнесу. З бумом української культури споживання кави молодь з індустрії отримала більше різних шляхів розвитку: від поглибленого вивчення кави й роботи на виробництвах до розвитку в окремих дисциплінах, амбасадорства для брендів та іншого
То що відбувається з цінами на каву


Олексій Гонтар
проджект-менеджер High5, обсмажувальник Foundation Coffee Roasters
проджект-менеджер High5, обсмажувальник Foundation Coffee Roasters
Чергове коливання цін на каву на біржі розпочалося ще влітку 2024 року, але піку ситуація сягнула вже в грудні-січні. Однак ці процеси повільні, тож зміну ціни споживач в Україні відчує не менш як через місяць після наступної глобальної зміни на біржі.




Юлія Багін
комерційна директорка Idealist
комерційна директорка Idealist
Факт – ціна на зелену каву зросла втричі та досягла рекордних показників за всю історію існування кавової біржі. Ми змінили ціни на каву лише в лютому й плануємо надалі утримувати їх на цьому рівні. Звісно, якщо ціна кави на біржі й надалі битиме нові рекорди, ми будемо змушені змінити ціни напоїв знову. Це гра в довгу.
Очевидно, що певний час ми будемо працювати з меншою маржинальністю. Зараз кавові компанії переживають кризу, і в цій ситуації є два варіанти поведінки:

залишати якість на теперішньому рівні, але підвищувати ціни, пояснюючи клієнтам, як працює біржа, як формується ціна на каву та за що платить гість. І робити цей перехід максимально плавним;

експериментувати з якістю (але це, звісно, не про нас).



Дмитро Терещук
комерційний директор Bacara Coffee
комерційний директор Bacara Coffee
Рестораторам варто приготуватися продавати каву за ціною 100+ гривень. Раніше кава у свідомості гостей була недорогим задоволенням для заряду бадьорості. Якщо ж зараз власники бізнесів почнуть ціною своїх прибутків тримати ціну на каву, особливо в кавʼярнях, де вона займає левову частку продажів, то дуже важко буде утримати бізнес-модель закладів.
Кава українських обсмажувальників має високу якість, оскільки конкуренція між ними настільки висока, що виживають на ринку лише найкращі. Водночас це винятковий продукт за невеликі кошти. Тож важливо купувати не лише каву, а й загалом товари українських виробників. Це допоможе їм задавати й втримувати стандарти якості

Зростання на біржі, безумовно, призведе до збільшення ціни за чашку кави. Але розмови про те, що кави стане менше або взагалі не стане – це міф. Її точно вистачить на всіх. Однак ці умови змусять обсмажувальників навчитися правильно планувати витрати, особливо під час бронювання та купівлі сировини. Наразі дуже важливо, щоб споживач зрозумів, що збільшення ціни за чашку кави – це не примха кавʼярень чи обсмажувальників, а наслідок зростання біржі. І йдеться не лише про Україну, зміни охопили світ. Сьогодні як ніколи українці повинні підтримувати власних виробників – і це не лише про каву. Вміст вашого холодильника та кухонних шафок розповість про ваш патріотизм чи не краще, ніж гучні слова в соцмережах

Христина Гавриш
очільниця SCA Ukraine
очільниця SCA Ukraine
Як гравці кавового ринку
планують надалі працювати
Ціни на каву продовжують зростати. За 2024 рік арабіка виросла на 66%, а робуста – на 79%. Ключові причини: споживання кави в Азії росте, вартість оплати праці в країнах-постачальниках також, як і ціни на молоко й альтернативи, які відіграють важливу роль у формуванні кінцевої ціни. З 2026 року зʼявиться ще один чинник, який вплине на підвищення вартості сировини – податок на розширення кавових плантацій. І, вже традиційно, по ціні бʼють неврожаї, посуха та зміни клімату. В Україні до всього цього додається й війна, яка впливає на кожен з аспектів бізнесу: від коливань курсу валют до змін на ринку праці.



Фелікс Безрук
власник і співзасновник Funt Coffee
власник і співзасновник Funt Coffee
Безповоротний рух у бік українського продукту почався ще у 2020–2021 роках, він зростав і до повномасштабного вторгнення. Зараз через війну, коливання курсу та проблеми з логістикою обсмажена кава з-за кордону приїздила важче, дорожче і її було менше, тому більше людей перейшли на український продукт. Цей попит був доволі сталим, а зараз я навіть не знаю заклади, які б працювали з італійською кавою – усі працюють з українською. З іншого боку, війна забрала частину наших територій, на яких були кавʼярні, ми втратили цей ринок, зокрема виробництва, які були на цих територіях. Тож я бачу вплив на ринок окремих чинників, спричинених війною, а не безпосередньо війни. Нової хвилі інтересу до українського продукту ми не зауважили.


Є інша історія, коли обсмажувальники допомагають кавою військовим, тоді до них приходять свідомі споживачі, які не просто цінують продукт, а поважають виробника за позицію, і тому підтримують донейтами й купівлями. Спалах інтересу від покупців з-за кордону трапився на початку повномасштабного вторгнення, але нещодавно був Варшавський кавовий фестиваль, який показав, що українська кава й досі викликає інтерес у світі
Кава дорожчає не лише в Україні, а у всьому світі. Це тривалий процес, тому різницю в ціні ви відчуєте не одразу, і вона залежатиме від того, яку саме каву ви обираєте: прихильників українського спешелті коливання зачепить не так потужно, як споживачів імпортної комерційної кави. Купувати українську каву завжди гарна ідея, але тепер ви можете обирати її не лише за смак, а й за рівень соціальної відповідальності брендів.
Попри всі труднощі, українські обсмажувальники активно розвивають бізнес і волонтерять – це bare minimum, який уже став невіддільною частиною свідомого бізнесу. Складніше назвати бренди, які не передають каву на фронт чи не долучаються до зборів, однак спробуємо перелічити найпомітніші благодійні проєкти українського кавового ринку.
Наприклад, MadHeads розпочали проєкт «Azov’s Angels Buddy» ще в серпні 2023. «Світ кави» продає благодійну каву Unbroken. Funt Coffee зосередився на тому, щоб передавати дріпи та розчинну спешелті-каву на фронт. Foundation і High Five передають каву захисникам і регулярно влаштовують благодійні ініціативи. Передає каву військовим й Idealist. Bacara Coffee продовжує збори для проєкту «Крила перемоги». Penyora передають каву на фронт і допомагають зі зборами Вовкам Да Вінчі. Gemini спільно з партнерами передає військовим каву й чай і збирає на дрони, Альтернативна кава продає лот Fantastisch Donbas, а Black Honey збирає на тепловізори. І це лише побіжний перелік благодійних ініціатив української кавової сцени, оскільки чимало бізнесів надають перевагу мовчати про власні ініціативи.