«Зростали, як квіти в пилу». Донецьк і Ясинувата очима художника Олександра Гребенюка (Graph0man)
haister + віледж
always come home.
СПЕЦПРОЄКТ
02 / 05
«Зростали, як квіти в пилу». Донецьк і Ясинувата очима художника Олександра Гребенюка (Graph0man)
haister + віледж
always come home.
СПЕЦПРОЄКТ
01 / 05
«Зростали, як квіти в пилу». Донецьк і Ясинувата очима художника Олександра Гребенюка (Graph0man)
Ясинувата, що за 12 км від Донецька, окупована Росією з вересня 2014-го. До вторгнення росіян місто, через яке пролягало чимало залізничних рейсів, було домом для 35 тисяч людей.
Віледж разом з українським брендом джину Haister підготували цикл інтерв’ю з митцями з тимчасово окупованих територій про їхні рідні міста і творчість, яка допомагає берегти ці міста в пам’яті.
Друга в серії – історія художника Олександра Гребенюка (Graph0man) з Ясинуватої про дитинство в 90-х, мурали на вулицях Донецька та київську майстерню, яка стала йому за дім.


Про сусідських кролів
і форм-фактори міста
“
Моя мама казала, що я зростав, ніби квітка в пилу, і мені здається, цей вислів про всіх, чиє дитинство випало на кінець 80-х і 90-ті.
“
Моя мама казала, що я зростав, ніби квітка в пилу, і мені здається, цей вислів про всіх, чиє дитинство випало на кінець 80-х і 90-ті.
Коли мене запитують, звідки я родом, я зазвичай відповідаю, що з Донеччини, бо назва Ясинувата більшості людей ні про що не каже. Це справді досить маленьке містечко, але в дитинстві воно здавалося мені великим і дивним світом.
Ясинувату зазвичай знають як залізничний вузол, але насправді форм-фактори в міста два. Другий – це машинобудівний завод, на якому працювали всі мої дідусі, бабусі, а певний час і батько.
Навколо заводу після Другої світової збудували мікрорайон, де ми з родиною й жили. Це було типове соцмістечко, схоже на ті, які я потім бачив у Харкові й Києві. Характерною рисою цієї забудови є двоповерхові будинки, між якими для побутових потреб облаштовували сараї. Оскільки в кожному будинку тоді була піч, основною функцією цих сараїв було зберігання вугілля, але наша сім'я також тримала там картоплю на зиму та дідів велосипед. Хтось зберігав банки з компотом, хтось – огірки, сусід моєї бабусі – кролів. А дехто взагалі розводив худобу: бувало, їдеш містом на велосипеді, а перед тобою рандомно пробігає свиня.
[сміється]

Голуб перед вікном бабусиної квартири, Ясинувата.
Моя мама казала, що я зростав, ніби квітка в пилу, і мені здається, цей вислів про всіх, чиє дитинство випало на кінець 80-х і 90-ті. Батьки були вічно зайняті, бо шукали, де заробити гроші, тож весь вільний поза школою час ми проводили вулиці чи в лісі. Ти міг вранці вийти з дому, посеред дня забігти поїсти й повернуся вже ввечері. Причому поїсти навіть не в себе вдома: де годували, там і їв. Так само і з водою: підбігаєш до вікна якоїсь бабусі на першому поверсі, а вона тобі – чашку води. Або взагалі п’єш із крана, який просто стирчить із будинку, і біжиш собі далі.
Про домашню бібліотеку та вибір фаху
“
Любов до ручної роботи я зрештою проніс через усе життя.
“
Любов до ручної роботи я зрештою проніс через усе життя.
Творчих осередків в Ясинуватій як таких не було, тому все, що пов'язано з творчістю, у моєму житті було від родини. Багато чого я дізнався від батька, який любив малювати.
Ми мали велику бібліотеку, де, крім художньої літератури та енциклопедій, було багато альбомів із роботами різних митців. Читати мені тоді було або зарано, або просто лінь, тому я просто гортав їх по колу та дивився картинки.

Дід (праворуч), Ясинувата. Фото з сімейного архіву героя.
Особливих творчих здібностей я тоді не проявляв, але мені подобалося створювати щось руками разом із дідом, який був інженером-конструктором на заводі і завжди допомагав мені із втіленням всіх моїх дитячих ідей. Цю любов до ручної роботи я зрештою проніс через усе життя.
У старших класах настав час думати, куди рухатися далі, але думати, якщо чесно, мені не хотілося. Я не був такий свідомий, як сучасна молодь, і не замислювався, чого хочу від майбутнього – просто жив життя.
Ми з товаришем вирішили поїхати до Донецька та сходити на кілька зустрічей для абітурієнтів у державному університеті. Я був на історичному факультеті, на економічному, але ні історія, ні економіка мене не вразили. Тоді ввімкнувся мій батько та повіз мене до архітектурної академії, де викладав скульптуру його друг. Я зайшов до майстерні, побачив людину по лікоть у глині, гіпсові відливи класичних скульптур, відчув запахи матеріалів і подумав, що хочу навчатися тут.
Про стрит-арт і безтурботні часи в Донецьку
“
Всі були дуже піднесені: здавалося, от пройде Євро –
і як заживемо.
“
Всі були дуже піднесені: здавалося, от пройде Євро –
і як заживемо.
Академія була в Макіївці, тож я щодня катався туди-сюди на автобусі. Одного дня їхав довшим маршрутом, через Донецьк, і як завжди дивився у вікно, аж раптом на одному з будинків на Київському проспекті побачив яскравий малюнок. Я навіть не встиг роздивитися, що ж там зображено, але мене дуже вразив цей несподіваний контраст кислотних кольорів із сірою забудовою. Я тоді вже потроху малював і подумав, що хочу спробувати створити щось схоже.
Це був 1999 рік, і за відсутності інтернету натхнення доводилося шукати десь-інде. Пам’ятаю, як по телевізору йшов серіал про американських копів, які каталися на велосипедах вулицями якогось Малібу та ловили злочинців. В одній із сцен ці копи проїжджали повз паркан, розмальований різними графіті, і та картинка мені дуже сподобалась. Звісно, зафіксувати її я тоді не встиг, але потім знайшов, як це зробити. Серіал повторювали вночі, тож поставив таймер запису на відеомагнітофоні, а потім переглядав відео, ставив його паузу й щось перемальовував. Так і відбулося моє знайомство з цією субкультурою. Один малюнок на стіні та два кадри із серіалу – все, що я тоді мав по темі графіті.
Малювати на вулицях я починав сам, але згодом до мене приєдналися ще троє приятелів. Так і народився наш робочий, художньо-пролетарський, колектив «Добрі люди».

Творча група «Добрі люди», спільне фото під час роботи над муралом, Донецьк, 2012.
Ми розмальовували стіни в закладах, дитячі та спортивні майданчики. Якось, коли ми вже більш-менш набили ім’я, з нами зв’язався представник міської адміністрації, який відповідав за благоустрій, і запропонував співпрацю: ми формуємо художнє бачення, а він його погоджує та знаходить кошти під реалізацію.
Для пілотного проєкту нам виділили поверхню неподалік від Південного автовокзалу, на якій ми намалювали кита. Всім ця робота дуже сподобалась, тож після кита ми зробили ще кілька великих муралів у центрі Донецька – наприклад, з Арлекіном і жовтою субмариною.

Процес роботи над муралом, Донецьк, 2011.
Креатив був здебільшого на мені, бо я був голодний до творчості: мені хотілося спробувати все. Стилістично роботи дуже різні, але однаково великі та різнокольорові. Ніякого підтексту в наших сюжетах не було: ми малювали заради того, щоб малювати, just for fun.
Це були часи підготовки до Євро-2012, і життя в Донецьку помітно пожвавішало. Всі ініціативи дуже швидко погоджували та не менш швидко втілювали в життя. Всі були дуже піднесені: здавалося, от пройде Євро – і як заживемо.
Зараз, озираючись, я розумію, що це були безтурботні роки. Коли я згадую той період, мені водночас тепло та сумно. Люди, з якими ми тоді працювали, опинилися по інший бік, а самі мурали, певно, спіткала доля будь-яких вуличних робіт: щось замалювали, щось просто вигоріло з часом.
Про 2014-й рік і переїзд до Харкова
“
Думаю, якби не почалася війна, я б ще довгий час залишався в Донецьку та продовжував робити те, що робив.
“
Думаю, якби не почалася війна, я б ще довгий час залишався в Донецьку та продовжував робити те, що робив.
Якби обставини склалися іншим чином, я б навряд поїхав із Донецька. Я людина, яка дуже повільно й неохоче ухвалює фундаментальні рішення, та й загалом причин переїжджати в мене не було. З 2012-го року я вже мав майстерню для студійної роботи; мені почали відкриватися можливості, якими я планував скористатися. Думаю, якби не почалася війна, я б ще довгий час залишався в Донецьку та продовжував робити те, що робив. Але стався вимушений, дуже різкий перехід на новий етап життя.
На щастя, Харків, куди я вирішив переїжджати, прийняв мене тепло. Я вже бував там раніше – робив кілька комерційних замовлень, знав людей із творчої спільноти – тому це місто здавалося мені найближчим, і це відчуття не підвело. Перший час, поки я освоювався та розбирався з побутовими питаннями, було доволі важко, але мене підтримали друзі та знайомі.
З часом я облаштував собі майстерню, де проводив більшість вільного часу, і нарешті купив офортний прес, про який давно мріяв. Прес дав поштовх новому етапу творчості: я почав працювати з друкованою графікою – ліногравюрами, монотипіями та офортами.

Монотипія «Місто», варіант обкладинки до однойменної аудіокниги В. Підмогильного, Київ, 2023
Про майстерню в лаврі та стінопис у «Дилетанті»
“
Всі мої студійні роботи за останні сім років були створені на цих 15 метрах квадратних.
“
Всі мої студійні роботи за останні сім років були створені на цих 15 метрах квадратних.
Офортний прес я привіз із собою й до Києва, куди переїхав у 2018-му. Мені дуже пощастило, що я одразу знайшов місце для майстерні. Для мене це було навіть важливіше, ніж розібратися з житлом, тому під час пошуків квартири я прямо там і ночував.
Майстерня розташована на території Києво-Печерської лаври, в корпусі, де до радянських часів була іконописна школа. Можливо, це має якийсь вплив на енергетичному рівні, бо мої гості завжди кажуть: тут таке спокійне місце, навіть не хочеться нікуди йти, можна ми залишимось [сміється] Я їх розумію, бо проводжу тут левову частку свого вільного часу. Всі мої студійні роботи за останні сім років були створені на цих 15 метрах квадратних.

Майстерня в Лаврі, Київ, 2023.
Якщо в Харкові я вже мав більш-менш сформоване коло знайомств, то в Києві контактів було значно менше. Але цього вистачило, щоб почати розбудовувати нові зв’язки та отримувати замовлення.
Після співпраці з агенцією don’t Take Fake про мене пішло якесь «сарафанне радіо», і в певний момент я познайомився з архітектором Славою Балбеком. Першим проєктом balbek bureau, для інтер’єру якого я малював, був Bromarket на Бессарабці. Це стало відправною точкою моєї співпраці та дружби зі Славою та його командою.
Коли Слава запускав своє перше кафе, «Дилетант», він покликав мене зробити стінопис. Я радий, що цей заклад став місцем тяжіння для подолян і не тільки. Це, звісно, насамперед заслуга команди, але мені приємно, що там є малюнок, з яким мене часто асоціюють.
Так само з «Дублером»: хоч я люблю Печерський район набагато менше, ніж Поділ (виняток – моя майстерня), це місце стало важливим не тільки для гостей, а й для мене самого. Я й зараз люблю часом туди зайти та згадати ті часи, коли робив свій малюнок і працював із «Києвом Волонтерським».

Стінопис у кафе «Дилетант», Київ, 2020. Фото – Євгеній Авраменко для balbek bureau.
Про війну в творчості та в житті
“
Інколи я відчуваю глибокий смуток, а інколи – надію, і так по колу.
“
Інколи я відчуваю глибокий смуток, а інколи – надію, і так по колу.
З темою війни я почав працювати майже одразу після переїзду до Харкова, коли в мене з’явилися на цей час і сили. Я рідко зображую щось буквальне, тобто не малюю військову техніку чи бойові дії, а працюю з відчуттями. А відчуття за ці 11 років певним чином трансформувалися.
У 2014 році війна торкнулася насамперед людей зі сходу та Криму. Навіть Харків, куди я потрапив одразу після «руської весни», досить швидко повернувся до звичайного життя, бо там вдалося не допустити утворення ХНР. Хоча 2014–2015 роки все одно були неспокійні: до міста привозили на лікування військових, тож на фоні постійно вила сирена швидкої.

Монотіпія «Стан №1», Київ, 2022.
Якщо до 2022-го війна для мене була чимось більш особистим, то після 2022-го це набуло масштабу та стало нашою спільною травмою. Мені здається, ми всі проходимо схожі стани. Інколи я відчуваю глибокий смуток, а інколи – надію, і так по колу. Рухаюся зі світла в темряву – і назад.
Часом, щоб перейти на інший етап, я вдаюся до ритуалів, які діють на мене терапевтичним чином. Це може бути щось механічне, наприклад, прибирання та реорганізація простору в майстерні або підготовка полотна для роботи. А може бути й творче. Якось я почав малювати різні дрібниці та рутинні речі, що мене оточують: фільтр-каву, горішок зі згущенкою, свої інструменти. Так виникла серія «Тендітні речі», яка відгукнулася багатьом людям. Її швидко розкупили, але теплі спогади залишилися.

«Фільтр», робота з серії «Тендітні речі», Київ, 2023.
Про збірний образ людини з Донеччини
“
Якщо любиш те, що робиш, і робиш те, що любиш, це стає для тебе міцною опорою.
“
Якщо любиш те, що робиш, і робиш те, що любиш, це стає для тебе міцною опорою.
Для мене людина з Донеччини та зі сходу загалом – це насамперед хтось працьовитий і відданий своїй справі. Але, можливо, це моє упередження, бо я все дитинство бачив цю відданість навколо себе. Мій дід працював на заводі, доглядав свій сад, залучав мене до цієї роботи; він вчив та допомагав мені створювати. Батько теж живе за цим принципом.
Я зрозумів, наскільки це було важливо, коли подорослішав. Якщо любиш те, що робиш, і робиш те, що любиш, це стає для тебе міцною опорою.
А ще в нас на Донеччині люди дотримуються свого слова. Не кажу, що тільки східняки так роблять, але в нас цьому завжди приділяли велике значення. Якщо ти вже щось пообіцяв, то маєш це зробити. А якщо робити не збираєшся, то й не обіцяй.

«Сіль землі», Київ, 2024.
Про відчуття дому
“
Відчуття дому трансформу-валося з конкретного місця
з чіткими координатами у внутрішній стан.
“
Відчуття дому трансформу-валося з конкретного місця
з чіткими координатами у внутрішній стан.
Мені знадобилося багато часу, щоб прийняти та прожити свою втрату. Перший рік-два війни мені, як і багатьом, здавалося, що війна – це безумство, яке не може тривати довго, що от буквально ще трохи, і я повернуся на Донеччину. Це було помилкою та відмовою прийняття.
За цей час відчуття дому трансформувалося з конкретного місця з чіткими координатами у внутрішній стан. Цей стан визначається людьми, яких я люблю та які люблять мене, можливістю займатися улюбленою справою, мистецтвом, піклуватися про близьких.

Зарослий стадіон, останній візиту додому, Ясинувата, 2019.
ps
Якби ми зараз мали цю розмову в Ясинуватій…
ps
Якби ми зараз мали цю розмову в Ясинуватій…
Це було б під прохідницьким комбайном, який стояв посеред нашого міста на постаменті, як пам’ятник. Там був парапет, де можна було б присісти та поговорити.

Прохідницький комбайн, останній візиту додому, Ясинувата, 2019.
always come home
До Дня незалежності Haister
і Віледж створили дроп футболок always come home — для тих, хто завжди носить дім у кишені.
Дизайн розробила артдиректорка Haister Саша Шматко. Принтом стали відскановані ключі Саші від її будинку в рідному, тимчасово окупованому, Сіверськодонецьку.
Цей дроп — наш вияв підтримки всім, хто опинився далеко від дорогих серцю місць, але завжди тримає їх у думках, як наші герої з Луганщини, Донеччини чи Запорізької області.


always come home
До Дня незалежності Haister
і Віледж створили дроп футболок always come home — для тих, хто завжди носить дім у кишені.
Дизайн розробила артдиректорка Haister Саша Шматко. Принтом для стали відскановані ключі Саші від її будинку в рідному, тимчасово окупованому, Сіверськодонецьку.
Цей дроп – наш вияв підтримки всім, хто опинився далеко від дорогих серцю місць, але завжди тримає їх у думках.


Матеріал підготовлено за підтримки
Матеріал підготовлено за підтримки