haister + віледж

always come home.

СПЕЦПРОЄКТ

01 / 05

Запахи річок та олійних фарб. Сіверськодонецьк очима артдиректорки Саші Шматко

haister + віледж

always come home.

СПЕЦПРОЄКТ

01 / 05

Запахи річок та олійних фарб. Сіверськодонецьк очима артдиректорки Саші Шматко

Сіверськодонецьк, що на Луганщині, окупований Росією з червня 2022 року. «Мені стає все складніше свідомо згадувати місто: всі ритуали, які раніше працювали, втрачають свою силу», – ділиться артдиректорка та дизайнерка Саша Шматко. Але додає, що спогади часто знаходять її самі: через запах вогкої землі, траву між бетонними плитами й інші неочевидні асоціації.

Віледж разом з українським брендом джину Haister підготували цикл інтерв’ю з митцями з тимчасово окупованих територій про їхні рідні міста і творчість, яка допомагає берегти ці міста в пам’яті.

Перша в серії – історія Саші, артдиректорки Haister, про Сіверськодонецьк, дикі пляжі Луганщини та ностальгію як паливо для творчості.

Про візуал і дитинство

От стрільне мені щось в голову — і я вже в’яжу шарф із символікою сіверськодонецького футбольного клубу «Хімік».

От стрільне мені щось в голову — і я вже в’яжу шарф із символікою сіверськодонецького футбольного клубу «Хімік».

Я працюю з візуальними образами, які потім можу зібрати в продукт будь-якої форми. Це не обмежується графічним дизайном чи малюванням: от стрільне мені щось в голову – і я вже в’яжу шарф із символікою сіверськодонецького футбольного клубу «Хімік». Тобто в один день я артдиректорка, в інший – в’язальниця чи вишивальниця. Найбільше, мабуть, підходить слово «діячка», бо це все про дію.

У цій творчій парадигмі я із самого дитинства. Мій батько – художник. Працював промисловим дизайнером на заводі, поки той не розпався, а тоді очолив художню школу Сіверськодонецька, яку колись сам і закінчив.

Чи робив тато за мене домашку з малювання? Ні, не робив. Він як директор «художки» її перевіряв, та й загалом ми люди чесні [усміхається].

Фрагмент квартири в Сіверськодонецьку. Фото — Саша Шматко.

Про (не)творче місто
і творчу молодь

Я не відчувала в Сіверськодонецьку гнітючої атмосфери міста, де після деіндустріалізації люди втратили свій сенс буття.

Я не відчувала в Сіверськодонецьку гнітючої атмосфери міста, де після деіндустріалізації люди втратили свій сенс буття.

Хоч наше місто будували довкола заводу, планували його як майбутній культурний осередок області. Там селилися, наприклад, науковці, проєктувальники… Можливо, тому я не відчувала в Сіверськодонецьку гнітючої атмосфери міста, де після деіндустріалізації люди втратили свій сенс буття. Хоча, звісно, багато залежить від бульбашки – а в мене та моєї родини вона була творча.

Момент інтеграції в молодіжний контекст міста я трохи провтикала, бо в 15 років поїхала навчатися до Харкова, тож творчий бік Сіверськодонецька відкривала вже постфактум. Наприклад, було в нас таке культове місце, як кафе «Шахове» («Шахматное»), де в 90-х роках відпочивали бандюки, а пізніше почала збиратися творча тусовка. Хоч я його сама вже не застала, для мене це яскравий приклад місцевої культури.

Стіна під’їзду в рідному будинку. Фото — Саша Шматко.

Наша молодь була в одному вимірі з молоддю сусідніх міст: ми часто взаємодіяли «трикутником» Сіверськодонецьк–Лисичанськ–Рубіжне. От, наприклад, у 2020-му Віталій Матухно з Лисичанська запустив проєкт «Гарелея Неотодрешь» – і місцеві митці почали навколо нього гуртуватися. Виставки, які Віталік організовував у закинутих заводських приміщеннях, стали втіленням нового підходу до взаємодії з індустріальним контекстом.

Стела на в’їзді в місто. Фото — Саша Шматко.

 

Про індустріальну

спадщину

Історія Луганщини не почалася з індустріалізації.

Історія Луганщини не почалася

з індустріалізації.

 

Насправді, те, що схід сприймають виключно в промисловому аспекті, це велика проблема.Історія Луганщини не почалася з індустріалізації – ці землі мають давнє козацьке коріння, про яке чомусь рідко згадують.

Легко вважати, що схід – це щось маргінальне, зросійщене, і не замислюватися про першопричини цих процесів. Ліквідація козацтва, винищення корінного населення й завезення нового, доведення людей до зубожіння... Для імперії та союзу люди завжди були просто ресурсом, і наш регіон від цього дуже постраждав.

Словом, промислове минуле Луганщини – велике поле для маніпуляцій, тож працювати з цією темою треба обережно. Але говорити про це минуле та переосмислювати його варто, адже це теж частина нашої спадщини.

Позаторік я робила благодійний дроп футболок із принтами з різними донбаськими образами – «Донсодою», «Азотом», «Красителем»... Для когось ці образи неприємні, а для мене просто дуже знайомі: коли я росла, вони завжди були десь поруч.

Футболки з дропу «дім». Авторка — Саша Шматко.

Я хотіла, щоб ці символи спричинили ланцюгову реакцію і щоб через історію підприємств люди дізналися щось нове про наш регіон. Загалом так і вийшло: багато людей купували футболки для своїх батьків, які працювали на цих заводах, але вдалося зачепити й пласт київських «хіпстерят» [усміхається].

Графіка з дропу «дім». Авторка — Саша Шматко.

Про природу Луганщини
й рідні запахи

Я бувала в таких куточках Луганщини, про які більшість місцевих навіть не здогадувалися.

Я бувала в таких куточках Луганщини, про які більшість місцевих навіть не здогадувалися.

Мої тато й мама – туристи; вони навіть познайомилися в байдарочному клубі. Завдяки тому, що вони з трьох років почали брати мене в походи, я бувала в таких куточках Луганщини, про які більшість місцевих навіть не здогадувалися.

Часто наш маршрут пролягав місцями, де немає геть нічого. Пам’ятаю, одного разу ми зупинилися на перепочинок в якомусь селі, а там навіть магазину не було, просто раз на тиждень приїжджала машина з продуктами – і це вже в кінці нульових. Власне, таким місцям я й присвятила свій «Путівник пляжами Луганської області» – розмальовку з дикими місцинами, де не ступала нога типового пляжника.

Фрагменти зіну «Путівник пляжами Луганської області». Авторка — Саша Шматко.

Хтось із місцевих, коли говорить про дім, згадує запах булочок із пекарні «Водолій», а я згадую запах річки на світанку.

Хтось із місцевих, коли говорить про дім, згадує запах булочок із пекарні «Водолій», а я згадую запах річки на світанку.

 

Моя Луганщина – це взагалі передусім природа. Наприклад, хтось із місцевих, коли говорить про дім, згадує запах булочок із пекарні «Водолій», а я згадую запах річки на світанку. Річки для мене взагалі дуже сильний образ та інтенсифікатор будь-якого місця.

Запахи вогкої землі та политого в сутінках городу – це теж для мене про дім. А ще – запах олійних фарб із майстерні батька, де я зазвичай проводила канікули.

Фрагменти зіну «Путівник пляжами Луганської області». Авторка — Саша Шматко.

Про другий дім
і ностальгію

Зараз я відчуваю, ніби втратила доступ до своєї кришталевої скриньки, звідки черпала багато образів та ідей.

Зараз я відчуваю, ніби втратила доступ до своєї кришталевої скриньки, звідки черпала багато образів та ідей.

 

Після того, як я поїхала із Сіверськодонецька, я стала таким собі спостерігачем із пріоритетним допуском. Харків, де я оселилася, дав мені інструмент, щоб побачити щось нове в знайомих місцях. Там я зустріла друзів, з якими до окупації могла їздити в Сіверськодонецьк до своїх батьків чи поїхати в Білогорівку «Ікарусами» з пересадкою, щоб полазити там крейдяними горами.

Зараз я відчуваю, ніби втратила доступ до своєї кришталевої скриньки, звідки черпала багато образів та ідей. Ностальгія завжди була паливом для моєї творчості, і тепер це паливо знаходити значно важче.

Вид на крейдяні гори в с. Білогорівка, Луганська область. Фото — Саша Шматко.

Не можна просто так взяти й відчути, як це було раніше, бо тепер все зав’язано на важких контекстах, і всі мої ритуали падають один за одним, як кеглі. Раніше я могла покопатися в галереї на старому телефоні чи згадати пісні, які батьки співали в походах. Та коли ти постійно повторюєш ці дії, вони втрачають силу та перестають працювати. Спілкування з батьками теж набуло іншої форми: вони виїхали до Польщі й тепер так само, як я, шукають нові шляхи підтримувати зв’язок із домом.

Фото батька поблизу руїн заводу «Донсода», Луганська область. Фото — Саша Шматко.

Зараз я в трохи кризовому моменті й досі шукаю стежки, якими зможу повернутися до стану, в якому зможу творити. Поки я спираюся на випадковості, які мені підкидає життя: раптом відчую знайомий запах, побачу якесь характерне вікно чи плити, крізь які проростає трава, – і цей тумблер перемкнеться, я щось згадаю та знову відчую.

Хоч я вже майже 10 років живу в Харкові, я не можу назвати себе харків'янкою. Я все-таки луганчанка, про що згадую ледь не в кожній розмові. Але Харків – велика частина мого життя: це теж мій дім, і я за нього горою. Зараз він і Сіверськодонецьк – це два стовпи, на яких я стою.

ps

Якби ми записували
цю розмову на Луганщині...

ps

Якби ми записували
цю розмову на Луганщині...

 

Це точно було б на пагорбі чи біля якоїсь водойми. Наприклад, поблизу колишнього заводу «Донсода», де є озеро з яскраво-блакитною водою та білими-білими вапняними берегами. Або ж у Співаківці – на пагорбі біля річки Айдар, звідки відкривається дуже гарна панорама.

Вид на технічне озеро поблизу руїн заводу «Донсода», Луганська область. Фото — Саша Шматко.

До Дня Незалежності Haister
і Віледж створили дроп футболок always come home — для тих, хто завжди носить дім у кишені. Принтом для футболки стали відскановані ключі Саші від її будинку в рідному, тимчасово окупованому, місті.

Цей дроп – наш вияв підтримки всім, хто опинився далеко від дорогих серцю місць, але завжди тримає їх у думках.

Придбати футболку можна буде на сайті Haister. Підписуйтеся на Instagram-сторінку бренду, щоб не пропустити старт продажів та історії митців із Криму, Донеччини, Херсонщини й Запорізької області.

дізнатися про дроп першим

До Дня Незалежності Haister
і Віледж створили дроп футболок always come home — для тих, хто завжди носить дім у кишені. Принтом для футболки стали відскановані ключі Саші від її будинку в рідному, тимчасово окупованому, місті.

Цей дроп – наш вияв підтримки всім, хто опинився далеко від дорогих серцю місць, але завжди тримає їх у думках.

Придбати футболку можна буде на сайті Haister. Підписуйтеся на Instagram-сторінку бренду, щоб не пропустити старт продажів та історії митців із Криму, Донеччини, Херсонщини й Запорізької області.

дізнатися про дроп першим

Матеріал підготовлено за підтримки

Матеріал підготовлено за підтримки