Соцмережі не лікують самотність. Усе навпаки. Пояснює психіатриня зі Стенфорда

«Простими словами»
Подкаст Віледжа про психічне здоров'я
У новому випуску подкасту «Простими словами» Марк Лівін і Євгенія Чернега говорять з Анною Лембке – професоркою психіатрії зі Стенфорду. Більшу частину свого професійного життя вона приділила дослідженню різного типу залежностей.
Що відбувається в мозку, коли ми скролимо стрічку? Чи можна бути активним користувачем і не бути залежним? Чи стосунки онлайн «справжні»? Хто найбільш уразливий до розвитку залежності від соцмереж?
Сезон подкасту «Простими словами» під назвою «Третє дихання» виходить за підтримки Mastercard, глобальної технологічної компанії в платіжній індустрії, яка розвиває цифрову економіку й інновації та створює неоціненні можливості для всіх.
Повну розмову ви можете послухати на всіх подкаст-платформах
Реальний світ чи віртуальний: де нам краще?
«Достатньо просто вийти з дому та йти – так ми вступаємо в контакт із середовищем. І коли взаємодіємо зі світом, майже гарантовано трапиться щось неочікуване: випадкова зустріч, пташка, що в’є гніздо, білка, яка щось шукає. Такі несподівані, незаплановані моменти радості – це те, чим живиться наше життя. Онлайн теж є невизначеність, але вона сконструйована, як у слот-машині – імітація випадковості. Це зовсім не те, що органічна непередбачуваність, яку нам дарує природа»
– розповідає Анна Лембке.
Анна Лембке – професорка психіатрії, керівниця клініки залежностей у Стенфорді. Вона досліджує не лише вживання психоактивних речовин, а й поведінкові залежності, зокрема залежність від соцмереж.
У своїй книзі «Дофамінове покоління» та в наукових статтях Лембке наголошує: гортання стрічки, лайки й коментарі запускають у мозку потужні викиди дофаміну. Проблема в тому, що людська нервова система еволюційно налаштована на «багато зусиль – трохи винагороди», а не «натиснув кнопку – отримав фонтан задоволення». Цей розрив і створює дофаміновий дефіцит – стан, коли реальність уже не приносить радості.
«Ми, люди, потребуємо неочікуванок – справжніх, тих, що чекають нас ззовні, а не сконструйованих алгоритмами».
Світ і я в ньому ніби «пластмасові», немає відчуття реальності
«У психіатрії є такі терміни – «дереалізація» та «деперсоналізація». Дереалізація – коли здається, що світ несправжній. Деперсоналізація – коли здається, що я – несправжня.Тобто світ є – але мене в ньому ніби немає».
Іноді це справді лячний досвід. Лембке згадує, що інколи переживала подібне, коли опинялась у готельному номері, де немає знайомих речей.
Насправді дереалізація трапляється багато разів на день – коли ми мріємо, читаємо захопливу книгу чи так занурюємось у розмову, що світ ніби зупиняється. Це нормальний і часто приємний стан, з якого зазвичай легко повернутись. Але коли такий «вихід із реальності» стає надто частим і тривалим, повернення може ускладнюватись. У цьому контексті соцмережі – потужний тригер, адже інтенсивність переживання онлайн часто значно вища за буденний життєвий досвід: усе яскраве, різноманітне, кожну секунду нас чекає неочікуванка у вигляді нового допису чи відео. Так, під час скролінгу можна втратити не лише контакт із довколишнім світом, а й із власним тілом, і відчути подвійне – ніби світ нереальний і мене в ньому теж немає.
Деперсоналізація часто з’являється поруч із депресією. У дослідженні із 622 учасниками, проведеному під час пандемії, відчуття «від’єднаності» прямо корелювало з часом онлайн – від соцмереж і відео до онлайн-зустрічей.
Може, це знак залишити телефон удома й вийти на прогулянку?
Як соціальність стала «цифровим наркотиком»
«Ми від природи – соціальні істоти. Ми – створіння племені. Ми не можемо вижити поодинці».
І так, соцмережі виглядають як ідеальний «вулик». Але є нюанс.
Згадайте, скільки зусиль іноді потрібно, щоб підтримувати здоровий діалог із близькими. Побутові конфлікти, непорозуміння, складність висловлювати свої почуття й витримувати емоції – усе це вимагає від нас комунікативних навичок, терпіння, готовності йти на поступки та постійно працювати над собою. І якщо пощастить, винагородою стає теплий контакт, відчуття прийняття й безумовної підтримки.
А онлайн усе простіше. Негативний коментар? Можна просто вийти із застосунку або видалити повідомлення, ніби нічого й не було. І навпаки, відчуття схвалення тепер не потрібно довго вибудовувати через стосунки – кілька десятків чи сотень лайків на день створюють дуже швидку, легку й майже миттєву ілюзію того самого тепла та приналежності.
«Соцмережі взяли людський зв’язок – і перетворили його на концентрат винагороди, фактично – на наркотик. Тепер ми можемо мати всі плюси соціальної взаємодії без жодних зусиль, яких вона вимагає в реальному житті»
Фактично що довше ми онлайн, то складніше нам будувати реальні стосунки – і тим менше задоволення ми від них отримуємо. Мозок пам’ятає, як добре було на піку, коли пост «залетів» у рекомендації й зібрав тисячу схвалень. Але це не справжнє плем’я. Байдужість у мережі настає так само раптово, як і хвиля популярності, а відчуття відторгнення б’є по найболючішому: страху бути виключеним із групи, залишитися самому, бути «не таким».
Відчуття невидимості онлайн справді може викликати стан «мене не існує», що є серйозним ризиком для ментального здоров’я.
Тому справжні, «утілені» стосунки – живі, тілесні, присутні й неідеальні – мають безліч переваг, навіть якщо вони вимагають значно більше зусиль.
Соцмережі – це воронка, що затягує в залежність і депресію
«Коли йдеться про короткі відео з нескінченним скролом, стрічку, підібрану спеціально під вас, заточену під те, щоб ви дивилися якомога довше – і найекстремальніший контент. Це – наркотик
Бездумне споживання контенту (doom-scrolling) захоплює увагу й час за лічені секунди. Достатньо просто зайти «перевірити повідомлення» – і за пів години ви вже не розумієте, як опинились у стрічці. Це дає привабливе відчуття втечі, особливо коли реальний світ утомлює й бентежить. Здається, що нічого страшного – просто «вимкнутись» і побути в іншій реальності.
Але споживання великої кількості контенту – лише половина історії. Інша – що саме ми дивимось і наскільки контролюємо цей потік. Алгоритми налаштовані так, що, найімовірніше, ви побачите не те, що корисно чи важливо вам, а те, що викликає найбільшу реакцію в більшості – найсильніший емоційний «гачок».
«А якщо подивитися на сам контент, який дивляться люди, – це чистий фройдівський „ід“. Це гонитва в самий низ. Це – найгірша версія нас. Найбільш сексуалізована. Найбільш жорстока. Найбільш приголомшлива. Найбільш поляризована. Бо саме це дає найпотужніший дофаміновий сплеск у системі винагороди»
Також найбільш уразливі – ті, хто створює й публікує контент. Лайки й коментарі запускають найсильніший сплеск нейромедіаторів задоволення.
«Ось у чому підступність – і пастка – цієї дофамінової гонитви. Спочатку це відчувається чудово. А потім, скільки б ви не отримували – цього ніколи не вистачає. І зрештою це приводить до дуже сильних негативних станів: депресії, тривоги, безсоння, дратівливості, відрази до себе».
Вихід є, але може бути боляче
30 днів – мінімальний термін для «перезавантаження» мозку. Після цього можна поступово повертатися – уже з чіткішим усвідомленням і кращим контролем. Якщо взагалі захочеться повертатися.
«Перший крок – зрозуміти: постійна гонитва за легкими цифровими винагородами напряму пов’язана з тим, що ми почуваємося гірше в реальному житті… Коли стимулів забагато і без зусиль, система винагороди розбалансовується – і ми фактично самі штовхаємо себе в депресивні стани», – пояснює Лембке.
Перші два-три тижні можуть бути важкими. Настрій може просісти, виникати дратівливість, тривога, емоційні коливання – як при відмові від будь-якої залежності. Але з часом повертається здатність отримувати задоволення від реальних речей – і це вартує зусиль.
Перший крок – помітити, що відбувається в той момент, коли ми виходимо з віртуального світу в реальний.
«Момент від’єднання – це екзистенційний «вільний політ». Рівень дофаміну різко падає – і ми стикаємося з тривогою, навіть жахом відпустити джерело задоволення. Якщо я можу розпізнати цей страх – тоді стає зрозуміло: тривога, від якої ми тікаємо, часто створюється самою платформою».
Слухайте подкаст «Простими словами» на YouTube
Сезон подкасту «Простими словами. Третє дихання» натхненний однойменною виставкою від Mastercard, яка стала одним із найвідвідуваніших виставкових проєктів останніх років. Інтерактивна виставка про почуття та емоції «Третє дихання» від Mastercard навесні цього року стала простором для відновлення понад 110 000 українців, які змогли краще зрозуміти свої почуття, навчитися взаємодіяти з емоціями або трансформувати їх, щоби знайти опору та віднайти внутрішню силу. А крім цього, проєкт допоміг забрати понад 5 мільйонів гривень на психологічну реабілітацію пацієнтів Superhumans Center. Більшість інсталяцій та інтерактивів після виставки були передані в реабілітаційні центри та лікарні, де продовжують допомагати і сьогодні.
Матеріал підготовлено за підтримки
Обкладинка: Andrew Brodhead for Stanford Report
