Соціальне підприємництво в Україні не зафіксоване в законодавстві як форма бізнесу, однак де факто кількість соціальних підприємців і підприємиць росте. Вони мають на меті не лише генерування прибутку, а насамперед вирішення соціальних питань: від гендерної нерівності до проблем локальної інфраструктури. Фактично такий бізнес допомагає на місцях там, де не встигає держава, прискорюючи розвиток суспільства.

The Village Україна разом із громадською організацією School of ME в межах програми USAID «Мріємо та діємо» розповідають теорію із соціального підприємництва та пояснюють, як воно змінює суспільство.

Чим соціальний бізнес відрізняється від інших різновидів бізнесу

Соціальний бізнес – це підприємницька діяльність, що вирішує соціальні завдання. Саме в цій меті й криється відмінність соціального бізнесу від звичної підприємницької діяльності: для першого творення соціальних змін шляхом задоволення запитів суспільства – основне завдання, для другого – на першому місці буде прибуток, а вже потім, опціонально, інвестування в суспільні зміни.

Які бізнеси вважають соціальними:

1

Працевлаштовують вразливі, соціально незахищені та малопредставлені групи населення, здійснюють адаптацію та соціалізацію співробітників, створюючи умови й підтримку для реалізації їхнього потенціалу, і забезпечують справедливу винагороду.

2

Регулярно реінвестують частину доходу в реалізацію своєї соціальної місії.

3

Створюють соціально значущі товари або послуги.

Соціальним підприємництвом можуть займатися ФОПи та громадські організації, благодійні фонди й інші юридичні особи, що мають право здійснювати господарську чи підприємницьку діяльність. Щоби довести, що ви соціальний проєкт, формуйте підтвердження соціального впливу. Залежно від обраної моделі бізнесу, це можуть бути фінансові звіти (для підтвердження відрахування частки доходу на реалізацію соціальної місії), копії документів осіб із вразливих груп (для підтвердження працевлаштування осіб із вразливих груп) або ж інші документальні свідчення про вирішення певної соціальної проблеми.

У міжнародній практиці соціальні підприємства публікують у відкритому доступі річні соціальні звіти для прозорого підтвердження свого впливу. Так клієнти, партнери чи інвестори можуть оцінити, які соціальні зміни бізнес запланував і здійснив. Згідно зі звітом Британської Ради від 2022 року, кількість підприємств у світі, орієнтованих на вирішення соціальних та екологічних викликів, становить приблизно 11 мільйонів, більшість із них – підприємства молодих людей віком від 18 до 34 років.

За якими моделями може працювати соціальний бізнес

Соціальні бізнеси в Україні працюють за трьома моделями. Це може бути модель перерозподілу доходу чи прибутку, модель виготовлення / надавання соціально значущих товарів / послуг, модель працевлаштування соціально вразливих людей або ж мікс двох чи трьох варіантів.

Якщо бізнес працює за моделлю працевлаштування соціально вразливих людей, він має враховувати положення Закону України «Про соціальні послуги». Згідно з ним, до вразливих груп населення належать особи та сім’ї, які мають найвищий ризик потрапляння в складні життєві обставини через вплив несприятливих зовнішніх та / або внутрішніх чинників. Серед таких чинників:

похилий вік

інвалідність

часткова або повна втрата рухової активності, пам’яті

невиліковні хвороби або такі, що потребують тривалого лікування

психічні та поведінкові розлади, у тому числі внаслідок вживання психоактивних речовин

втрата соціальних зв’язків, у тому числі під час перебування в місцях позбавлення волі

бездомність

безробіття

малозабезпеченість

насильство за ознакою статі

жорстоке поводження з дитиною

домашнє насильство

шкода, завдана пожежею, стихійним лихом, катастрофою, бойовими діями, терористичним актом, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією й інші чинники

Підтвердити перебування людини у вразливій категорії можуть офіційні документи (окрім випадків, коли через певні обставини чи бар’єри людина може не мати підтвердження свого «соціального статусу», але фактично має певні характеристики вразливості), наприклад: посвідчення особи з інвалідністю, посвідчення учасника бойових дій, довідка переселенця, медичний висновок чи інші. За потреби ці документи можуть продемонструвати вашу модель роботи й підтвердити статус соціального бізнесу.

Ось як працюють соціальні бізнеси на практиці:

Соціальна майстерня WoodLuck

WoodLuck виготовляють сучасні меблі й створюють декоративні рішення. Вони залучають до роботи чоловіків, які пройшли реабілітацію в центрах для людей, залежних від алкоголю та / або наркотичних речовин, також підприємство працевлаштовує ветеранів.

Залежність – це соціальне явище, а ризик у неї потрапити не залежить від рівня життя, гендеру чи доходів. У майстерні вірять, що завдяки такій співпраці вони можуть зменшити неприязне ставлення до споживачів алкоголю й наркотиків і дати їм шанс на здорове майбутнє. Це також може вплинути на їхню мотивацію жити тверезо й подавати приклад іншим, як вийти з цієї хвороби.

Крім того, WoodLuck співпрацює з Українською освітньою фундацією, що створює освітні програми для громадських лідерів та організацій, а також із громадською організацією «Будуємо Україну разом», що формує спільноту відповідальної та спроможної молоді завдяки волонтерству та неформальній освіті. Через ці організації вони допомагають людям, які опинились у складних життєвих обставинах, виділяючи 10% від чистого доходу.

Соціальне підприємство Vbrani

Vbrani – бренд вʼязаних виробів, які створюють жінки старшого віку. Їхня діяльність спрямована на соціалізацію людей старшого віку, покращення їхнього матеріального становища, створення простору для розвитку, а також підтримку працездатності.

Для геріатричних пансіонатів робота з Vbrani – це дозвіллєва активність, для самотніх людей – заняття, що приносить більше сенсу в житті та додатковий дохід, а для громад – створення спільноти однодумців.

Нещодавно Vbrani відсвяткували три роки роботи. За цей час із пʼяти майстринь у Львові вони розширилися до команди із 60 жінок з 11 регіонів України, а нині працюють не тільки з точковими, а й із корпоративними замовленнями. Також їхні вироби можна знайти на полицях мереж супермаркетів.

Не моделями єдиними: яких підходів мають дотримуватися соціальні бізнеси

Не всі люди мають рівний доступ до можливостей працевлаштування або ведення бізнесу. Вони зростають і навчаються за різних життєвих обставин, можуть не мати досвіду або ж фахових знань чи капіталу для запуску бізнесу. Саме тому, окрім моделей бізнесу, що засвідчують статус соціального підприємництва, команди мають дотримуватися практик, що гарантують усім учасникам бізнес-процесів рівність.

Такою є концепція GESI (gender equality & social inclusion, тобто гендерна рівність і соціальна інклюзія) – вона врівнює в доступі до можливостей людей різного соціального бекграунду, чоловіків, жінок і небінарних осіб і допомагає їм робити свій внесок у національний, політичний, соціальний, економічний, культурний розвиток і розбудову України.

Чому варто започатковувати соціальний бізнес в Україні

Артем Корнецький

співзасновник і керівник School of ME

Усвідомлене підприємництво – це більше, ніж просто тренд, це необхідність для кращого майбутнього. Воно базується на трьох ключових цінностях: люди, планета, прибуток, і тому його основою є повага до працівників, клієнтів, партнерів, турбота про довкілля, справедливий розподіл прибутків.

Соціальний бізнес є різновидом усвідомленого. Він поєднує прибутковість із вирішенням соціальних проблем: від працевлаштування людей з інвалідністю до боротьби з екологічними змінами. Усі чинні підприємства – хоч мікро-, хоч корпорації – можуть додати соціальну складову в будь-який момент. Наприклад, один із найвідоміших соціальних бізнесів у світі – взуттєва компанія TOMS – у 2022 році заробила понад п'ять мільйонів доларів, але традиційно витратила третину на нові соціальні проєкти, не кажучи вже про постійну програму забезпечення взуттям тих, хто потребує.

Чому ж варто обирати усвідомлений і соціальний підхід?

Ріст ринку

Попит на етичні й екологічні продукти й послуги, які часто пропонують соціальні підприємства, стрімко зростає.

Лояльність клієнтів

Споживачі все частіше обирають бренди, що поділяють їхні цінності, а це може забезпечити соціальним підприємствам лояльну клієнтську базу.

Мотивація й продуктивність

Працівники, які поділяють ваші цінності й місію, отримують моральну вигоду та є більш умотивованими, адже мають ціль і змінюють світ.

Підтримка й інвестиції

Соціальні підприємства мають доступ до спеціалізованих програм підтримки з грошима, освітою й консалтингом, водночас для них відкриті й програми для звичайного бізнесу.

Соціальне підприємництво – це шанс для України одужати економічно й соціально. Насамперед воно здійснює внесок в економіку, створюючи нові робочі місця, сплачуючи податки й залучаючи інвестиції. А ще – вирішує суспільні питання, як-от: допомога вразливим категоріям населення чи боротьба з бідністю та нерівністю. Поза тим соціальні бізнеси розвивають доросле суспільство: вони мотивують громадян бути активнішими, відповідальнішими та стійкішими до криз. А оскільки Україна рухається до європейських стандартів, соціальні підприємці та підприємиці ще й допомагають державі здобувати міжнародний авторитет.

Варто зауважити, що світові й локальні організації можуть допомагати усвідомленим бізнесам консультаціями, неформальною освітою та лобіюванням інтересів. Проте важливо, щоби держава та місцева влада стимулювали соціальне підприємництво визнанням, фінансовою підтримкою та навчанням.

Зараз для соціальних підприємств діють чимало програм підтримки, і їхня кількість тільки зростає. Однією з таких програм є «18:35. Бізнес-підтримка», що наразі опікується 15 молодіжними соцпідприємствами, забезпечуючи їх бізнес-консалтингом і грантами до 10 тисяч доларів кожному.

Про можливості School of ME для соціальних підприємців:

Дізнатися більше

Матеріал підготовлено в межах програми «18:35. Бізнес-підтримка», яка втілюється в межах програми «Мріємо та діємо», що впроваджується за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується IREX у партнерстві з Making Cents International (MCI) і School of ME

Ця стаття стала можливою завдяки щирій підтримці американського народу через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID). Зміст цього матеріалу є відповідальністю громадської організації School of ME та не обов'язково відображає погляди IREX, USAID чи Уряду Сполучених Штатів.