Київ знову замовить дослідження, щоби дослідити, наскільки аварійний стан Поштової площі через будівництво, повідомляє активістка Анабелла Моріна.

Про це стало відомо після спільної наради разом із в.о. очільника метрополітену, представником замовника будівництва транспортної розвʼязки, ініціаторами створення сучасного археологічного музею, експертом ДП «Державний науково-дослідний інститут будівельних конструкцій» і замдиректором КП «Дирекція будівництва шляхового транспортних споруд міста Києва».

Дослідження буде проводити ДП «Державний науково-дослідний інститут будівельних конструкцій», яке вже досліджувало аварійність Поштової площі у 2015 й 2019 роках. Під час першого дослідження експерти визначили, що перед будівництвом на території були ускладнені геотехнічні умови.

Наступне дослідження 2019 року підтвердило затікання поверхневих вод, що із часом може призвести до втрати стійкості конструкцій чи розвитку аварійних процесів.

Зараз обстеження буде стосуватися лише стану конструкцій на площі: тимчасових паль, бетонної плити площі, буросічних паль, вхідних груп. «Інакше кажучи, воно відповість на питання: «Чи може Поштова площа завалитися прямо зараз, бо девʼять років стоїть на чесному слові», – коментує активістка Анабелла Моріна.

Утім не досліджуватимуть, як будівництво може вплинути на метро й будівлі довкола, зазначає Моріна. «Інакше кажучи, не буде відповіді на питання: «Чи деформуються тунелі метро й чи просядуть будівлі навколо завдяки підняттю рівня ґрунтових вод і замочуванню ґрунтів, бо в котловані під площею пʼять років не було ніякого дренажу й третина площі зайнята водою», – каже активістка.

За її словами, комунальники вирішили поки не досліджувати вплив будівництва на підземні води й ґрунти, бо нове дослідження покаже «дуже погані результати на вплив на метро». Напередодні Державна аудиторська служба України заявила, що ще у 2023 році попереджала КМДА про можливу аварію на станції метро «Поштова площа». У КМДА заперечують ці заяви й кажуть, що станція «Поштова площа» й перегінні тунелі, що примикають до неї, перебувають у належному технічному стані.

   

Замість реконструкції розв’язки на Поштовій площі будували ТЦ й ресторани: у липні 2023 року оголосили про підозру колишньому директору КП «Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд Києва». Територіальній громаді Києва завдали збитків на суму більше 73,6 мільйона гривень, кажуть у прокуратурі.

Наприкінці липня 2022 року Верховний Суд заборонив будувати ТЦ замість транспортної розв’язки на Поштовій площі. Перед цим позов про скасування містобудівних умов й обмежень на забудову Поштової площі задовольнили в судах першої й апеляційної інстанцій.

Дозвіл на будівництво «Хенсфорд Україна» отримала від КМДА у 2013 році. Але під час будівельних робіт у 2015 році під землею знайшли стародавню вулицю часів Київської Русі з артефактами доби, зокрема зброєю й княжими печатками ХІ–ХІІ століть. Активісти наполягали на продовженні археологічних дослідженні і створенні музею.

Розкопки тривали до 2017 року, але через брак фінансування їх довелося призупинити. Тоді на сайті КМДА зареєстрували петицію з вимогою продовжити розкопки, вона набрала достатню кількість голосів для розгляду.

На створення музею КМДА виділили 27 мільйонів гривень. Але Київрада не підтримала розірвання угоди із забудовником. Мер Києва повідомив, що для припинення інвестиційного договору від 2013 року між КМДА й компанією «Хенсфорд-Україна» немає юридичних підстав, а розірвання договору із забудовником може призвести до судових позовів зі сторони компанії. Експозицію з артефактами пропонували розмістити в Гостиному дворі.

У 2018 році Київрада таки підтримала проєкт рішення-копроміс, яке передбачало одночасно зведення ТРЦ й проведення розкопок.

У 2019 році історичну частину Києва біля Поштової площі визнали пам’яткою археології й історії національного значення.

Обкладинка й фото: Анабелла Моріна