Geese-істерія, тур Radiohead, воззʼєднання Oasis (і паранормальна активність «великої четвірки бритпопу»), біф Дрейка й Кендріка Ламара, 50 Cent мститься P. Diddy в новій документалці «Шон Комбс: Розплата» на Netflix й українські гурти у списках найкращих за рік від міжнародних видань: ось 10 музичних феноменів (і просто важливих подій) 2025 року.

 Geese-істерія, або як після brat summer настає Cameron Winter

У вересні нью-йоркський гурт Geese на чолі з 23-річним Кемероном Вінтером випустив Getting Killed – один із найкращих рок-альбомів року, що ввійшов чи не в усі підсумкові списки музичних видань за 2025 рік. Так після brat summer настає Cameron Winter, або ж Geese-істерія.

У жовтні гурт поїхав у світове турне, почавши зі США й Канади. Далі – Нова Зеландія, Австралія, Японія, Франція, Бельгія, Німеччина, Чехія, Англія, Шотландія й інші країни Європи. Турне завершиться 2 вересня 2026 року, на більшість концертів – солдаут. 

Перед відʼїздом зі США Кемерон Вінтер устиг дати концерт у Карнегі-голлі до першої річниці сольника альбому Heavy Metal. Виступ на цьому майданчику – неабиякий успіх для 23-річного музиканта, який тільки-но випустив дебютний сольник і записав усього два альбоми з гуртом. Ба більше, це успіх, коли твою гру на фортепіано з рук знімають Пол Томас Андерсон («Одна битва за іншою») та Бенні Сафді («Незламний»).

 Інді-гурти йдуть зі Spotify

Улітку 2025 року інді-гурти почали покидати Spotify через інвестиції CEO стримінгової платформи Даніеля Ека у компанію, що виробляє дрони (які зокрема передавали й Україні) й ШІ-технології для винищувачів. Зі Spotify пішли Deerhoof, Xiu Xiu, Hotline TNT, Cindy Lee, Godspeed You! Black Emperor (які покинули всі мейнстримні платформи й тепер доступні лише на Bandcamp), Massive Attack і King Gizzard & The Lizard Wizard. Останні, здається, майже не відчули змін – їхній новий альбом Phantom Island посів перше місце серед платівок, які протягом року найчастіше купували на Bandcamp.

Це не вперше, коли артисти йдуть зі Spotify. Ще за часів пандемії коронавірусу Джоні Мітчелл і Ніл Янґ на знак протесту ненадовго покинули платформу через подкаст Джо Рогана. Сам Ек у вересні покинув посаду виконавчого директора, щоб відвести удар від Spotify, але з 1 січня 2026 року переміститься на роль голови правління компанії. Чи змінить це щось? Навряд чи. Інді-артисти йдуть із платформи, адже напряму звʼязують інвестиції Ека у воєнні технології з підтримкою вбивства палестинських цивільних. На великих фестивалях дедалі частіше майорять прапори Палестини та звучать лозунги на кшталт “Fuck Israel!” – і не тільки від ірландського реп-тріо Kneecap, як це було на Coachella.

 Тур Radiohead

Radiohead зʼїздили в перше за сім років спільне турне Європою. Виступи почалися 4 листопада в Мадриді, а завершитися мали за місяць, 12 грудня, у Берліні (із зупинками в Болоньї, Лондоні й Копенгагені). У кожному місті – по чотири концерти з перервою в один-два дні. Гуртові майже вдалося дотриматися щільного розкладу – лише дві дати в Копенгагені перенесли через інфекцію в горлі Тома Йорка.

Том Йорк і ко розпочали тур із пісні Let Down, яку, як зізнався співак в одному-єдиному інтервʼю перед мандрівкою, він мало не «викинув» з альбому OK Computer – її врятував гітарист Ед ОʼБраєн, який пригрозив піти з колективу. У серпні 2025-го – через 28 років після релізу – Let Down «завірусилася» в TikTok й «рілзах» від Instagram, і навіть увійшла до списку «найгарячіших треків» Billboard Hot 100. Завершальною піснею турне стала Karma Police з того ж OK Computer.

Чи варто чекати на нові пісні від Radiohead в осяжному майбутньому? «Не знаю», – коротко відповідає лід-гітарист Джонні Ґрінвуд. «Ми не заглядаємо [...] Я здивований, що ми взагалі просунулися так далеко».

 Воззʼєднання Oasis (і паранормальна активність «великої четвірки бритпопу»)

Брати Ліам і Ноел Ґаллагери у 2025 році зуміли відіграти 41 концерт і не розсваритися – принаймні так, щоб тільки про це й писала преса. Перший концерт пройшов на стадіоні Principality в Кардіффі, столиці Вельсу. Далі – Хітон-парк у рідному Манчестері, виступи в інших містах Великої Британії, а також США, Японія, Австралія та Бразилія.

Oasis воззʼєдналися після 16-річної перерви й запустили хвилю культурних подій: від перейменування цілої мережі манчестерських супермаркетів до саркастичної відповіді їхніх одвічних конкурентів Blur лайвом The Narcissist зі стадіону Вемблі. Крім того, ще два гурти з «великої четвірки бритпопу» – Suede та Pulp – не сиділи, склавши руки. Обидві групи записали одні з найкращих релізів не тільки у своїй дискографії, а й у цілому році: Pulp із Джарвісом Кокером випустили More після 24-річної паузи, а Suede зафіксували щоденні виклики сучасних британців з Antidepressants.

 50 Cent мститься P. Diddy з документалкою «Шон Комбс: Розплата» на Netflix

«Шон Комбс: Розплата» – документальний серіал від Netflix, що вийшов на стримінгу 2 грудня. Це вендета репера 50 Cent (який також зайняв місце в шоуранерському кріслі) музичному продюсерові Шону Комбсу (P. Diddy), який у вересні 2025-го сів за ґрати на чотири роки за організацію схеми із сексуальної експлуатації жінок. 

«Розплату» зрежисувала лавреатка премії «Еммі» Алекс Степлтон. У серіалі – раніше не оприлюднені відео з Diddy (які, за словами самого Комбса, творці серіалу «вкрали»), інтервʼю з його друзями дитинства й музикантами, з якими той працював, а також історія суду над Diddy.

«Біф» між Кертісом Джексоном (50 Cent) і Diddy почався ще в 1999 році з підколу на одному з треків на посмертному альбомі Notorious B.I.G. під назвою Born Again, пише Entertainment Weekly. У 2006 році 50 Cent випустив «бомбу» – дис-трек на Diddy, відомий як The Bomb (або ж Hip-Hop), де натякає, що Комбс знає або навіть причетний до вбивства Notorious B.I.G. Кертіс Джексон неодноразово звинувачував Шона Комбса в експлуатації смерті легенди реп-сцени Східного узбережжя, а у 2023-му натякнув, що Diddy може бути причетний і до вбивства репера Тупака Шакура (2Pac).

Кертіс Джексон продовжив глузувати із Шона Комбса й під час промокампанії серіалу. «Мій улюблений лиходій в історії? Diddy», – з посмішкою на обличчі відповів 50 Cent під час інтервʼю телеканалу MS Now.

 Сабріна Карпентер і ко vs. адміністрація Трампа

Початок другого терміну Дональда Трампа на посту президента США відзначився ще більш агресивною політикою, зокрема – у комунікаціях. Рейди ICE (Міграційна та митна правоохоронна служба США) на буцімто «нелегалів» виставляє навіть X-акаунт Білого дому – й усе це під музику і з жартами на основі текстів пісень. Один із таких випадків – погоня «федералів» під пісню Сабріни Карпентер Juno з підписом із рядків композиції “Have you ever tried this one? Bye-bye”.

Карпентер публічно засудила використання своєї музики для просування «нелюдської повістки» й заборонила користуватися її піснями надалі. Це зробила не тільки вона. Ще під час президентських перегонів протест висловив шведський попгурт ABBA, а пізніше – Bad Bunny, Бейонсе, Селін Діон, рок-гурт Foo Fighters, Олівія Родріго, представники померлої ірландської музикантки Шинейд ОʼКоннор, ексгітарист The Smiths Джонні Марр, Брюс Спрінґстін, Руфус Вейнрайт та інші.

 «Біф» Дрейка й Кендріка Ламара

Ще один великий «біф» у репі стався між Кендріком Ламаром і Дрейком. «Бродити» він почав ще у 2013 році, коли Кендрік жартом підколов Дрейка на пісні репера Big Sean під назвою Control. Через 10 років після цього репер J Cole сказав, що «велика трійка репу» – це він, Дрейк і Кендрік, але Ламар заперечив: «[Тільки] один великий я». Після цього вони обмінялися дисами, і в гру ввійшов сам Дрейк, записавши Push Ups і Taylor Made Freestyle.

У травні 2025-го Ламар випустив трек Not Like Us, де звинуватив Дрейка в педофілії. Канадський репер відповів дисом The Heart Part 6, а потім пішов далі – подав у суд на компанію Universal Music Group і лейбл Кендріка pgLang за нібито наклеп у Not Like Us.

Трек Кендріка Ламара Not Like Us

Кендрік продовжив цей «біф» під час «Супербоула–2025» у Нью-Орлеані, де він став першим репером-хедлайнером шоу й виконав 11 треків, зокрема Not Like Us – дис, за який отримав пʼять статуеток «Ґреммі». Під час виступу він також згадав про судовий позов: «[...] Вони люблять судитися».

 Bad Bunny й експансія латинської музики у США

Після Кендріка Ламара статус хедлайнера «Супербоула» вперше отримав Bad Bunny – пуерто-риканський співак і репер. У 2020-му він уже виступав у перерві фінального матчу сезону з американського футболу, утім, не сольно, а із Шакірою та Дженніфер Лопес. 

Популярність Bad Bunny здобув у 2016-му завдяки пісні Soy Peor. Його дебютник X 100pre у 2018 році посів 10 місце у Billboard 200, а другий сольник піднявся на другу сходинку рейтингу. Це стало найкращим результатом серед повністю іспаномовних альбомів, які з’являлися у Billboard 200 на той час. Третій сольник Bad Bunny став першим повністю іспаномовним альбомом, що очолив Billboard 200.

Співак має три статуетки «Ґреммі» і 12 «Латинських Ґреммі». Його шостий альбом Debí Tirar Más Fotos посів пʼяте місце серед найкращих релізів року за версією видання Pitchfork. Крім Bad Bunny, на вершину списків багатьох американських й англійських музичних видань потрапили чилійсько-мексиканська співачка Mon Laferte і Los Thuthanaka – гурт із Болівії, що поєднує експериментальну електроніку й традиційну болівійську музику. Вони перші у списку найкращих альбомів року від Pitchfork, другі – від Paste Magazine, треті – від The Wire, а також серед найкращих 15 від Stereogum.

 Український альбом «Гільдеґарда» у списку найкращих за рік від The Quietus

Альбом «Гільдеґарда» від київського електронного музиканта Heinali та львівської музикантки Андріани-Ярослави Саєнко ввійшов до списку 100 найкращих релізів року за версією видання The Quietus і посів високе 13 місце. 

Альбом «Гільдеґарда» вперше наживо представили в жовтні 2024 року на фестивалі Unsound, а у 2025-му він вийшов на однойменному польському лейблі. Там тільки дві композиції – "O Ignis Spiritus Paracliti" та "O Tu Suavissima Virga", але кожна з них триває майже по 20 хвилин. У них Саєнко та Heinali поєднують автентичний народний спів та електронну музику, натхненну Середньовіччям і Гільдеґардою Бінгенською – німецькою композиторкою й письменницею, яка створила одну з перших у світі штучних мов – lingua ignota. 

 2025-й – (знову рік) вдалих саундтреків до кіно

2025-й – ще один рік вдалих саундтреків до кіно від інді-музикантів, а не тільки іменитих композиторів, як-от Людвіг Ґоранссон, Ганс Циммер чи Александер Деспла. Гітарист Radiohead Джонні Ґрінвуд написав музику до одного з найкращих фільмів року – «Одна битва за іншою» – і побореться за «Золотий глобус», а також номінацію на «Оскар». 

Те саме стосується Трента Резнора й Аттикуса Росса з Nine Inch Nails, які зробили футуристичний саундтрек для «Трон: Арес» (зовсім не одного з найкращих фільмів року, на відміну від стрічки Пола Томаса Андерсона). Трент Резнор позмагається за номінацію на «Оскар» після тогорічної перемоги на «Золотому глобусі» з музикою для «Суперників» Луки Ґуаданьїно. 

В оскарівському шортлісті також інді-музикант Джерскіна Фендрікса, який випустив цьогоріч два альбоми: сольний Once Upon a Time… In Shropshire, а також збірку саундтреків до нового фільму Йоргоса Лантімоса «Буґонія», з яким він працював над двома попередніми стрічками («Види милосердя», «Бідолашні створіння»).