Перший фудмаркет на заході України в межах комплексу Foodoteka відкривають 11 листопада на території ревіталізованого заводу «Промприлад» в Івано-Франківську. Двоповерховий комплекс обʼєднає під одним дахом 15 ресторанних концептів. Редакція The Village Україна розпитала про підготовку до відкриття засновника «Промприладу» і Foodoteka Юрія Филюка та керівницю проєкту Оксану Олесневич.

 Обкладинка та фото: Demianiv для «Промприлад. Реновація»

 

Що таке Foodoteka 

Фудмаркет, який обʼєднає 15 ресторанних концептів, – це лише один із елементів Foodoteka. Також простір матиме фудлабораторію, майданчик для розвитку шеф-кухарів і виставкову функцію. При цьому усі 3,5 тисяч м² працюватимуть в єдиному просторі та концепції, кажуть Юрій Филюк та Оксана Олесневич.

Філософія Foodoteka – реалізувати проєкти, які допомагали би розвивати локальні таланти саме в Івано-Франківську, а не перетягувати аудиторію чи таланти з інших міст, розповідають у команді. Одна з цілей – створити потенціал для гостей міста, а також людей, які проїжджають через Івано-Франківськ транзитом. Це, зокрема, люди, які їдуть в Карпати й Буковель.

 

 

«Якщо раніше невеликий відсоток людей заїжджав у місто, то тепер із кожним роком Івано-Франківськ стає цікавішим, зʼявляється більше опцій. «Промприлад», найімовірніше, стане маст-хев візитом дорогою в Карпати – хтось на пару годин, хтось на день, – каже Филюк. – Далі будуть відкриття хостелу й готелю [на території «Промприлад. Реновація»].

У Foodoteka кажуть, що приріст людей в Івано-Франківську після 24 лютого 2022 року, ймовірно, складає близько 10–15%, хоч і наголошують, що не мають підтверджених даних. «Фудмаркет безумовно стане одним із якорів, які притягуватимуть аудиторію, але [на «Промприладі»] їх багато. Це найбільший на заході України, з проєктної точки зору, [у перспективі] – спеціалізований подієвий майданчик, який зможе приймати до 2–3 тисяч людей одночасно», – пояснює Филюк. 

Як змінюється Івано-Франківськ в умовах війни. Розповідає засновник «Промприлад. Реновація» Юрій Филюк

1500 відвідувачів на день – розрахункова мінімальна ціль Foodoteka, з якої «добре починає працювати масштаб проєкту», коментує The Village Україна Юрій Филюк. З розбудовою «Промприладу» більше генеруватиметься й загальний трафік – після введення всіх черг проєкту закладено 3,5 тисячі робочих місць, а розрахунковий трафік усього «Промприладу» – 10 тисяч людей на день», – розповідає Филюк.

 

 

Резиденти Foodoteka: онігірі, ізраїльський та гавайський формати

На фудкорті Foodoteka зібрали 15 різних концептів. Це заклади з різних куточків України, де 30% корнерів із Івано-Франківська, а решта – з інших міст країни. Один із найцікавіших концептів – карпатський рамен. Утім, його запустять згодом, у грудні. «Це буде колаба та нова українська кухня», – каже Юрій Филюк, уточнюючи, що деталі формату анонсують згодом.

На фудмаркеті також буде формат ізраїльської кухні, який відкривають стартапери з іншої сфери, які вирішили зайти в ресторанний бізнес. «Формат, якого, мабуть, трохи бракувало в Івано-Франківську. Місто активно розвивається, а специфіка сфери така, що коли відкривають новий формат – одразу відкривають багато нових точок. Так було з кавʼярнями й піцеріями. Тож нашою задачею було, зокрема, зробити так, щоб містяни та гості міста мали можливість спробувати щось нове», – пояснює Оксана Олесневич.

Концепт японської кухні з онігірі (а не з суші чи ролами) Tokyo Sushi Ball відкриває японець Шьо Іто, який приїхав в Україну після початку повномасштабного вторгнення РФ й запустив заклад у Львові. «Унікальність у тому, що він привіз цю технологію з Японії, передає її кухарям. Люди, які там працюють – теж японці», – кажуть у Foodoteka.

Точки Hot Dogs by Nice Guys і «Чотири чебуреки» відкриють ресторатори зі Львова, а кавʼярню «Фабрика Кави» й формати пекарні, піцерії та бургерної – з Івано-Франківська. 

 

 

Гавайську кухню з сумішшю боулів і поке та акцентом на здорову їжу відкривають переселенці з Миколаєва, які переїхали на початку повномасштабного вторгнення РФ. Це буде їхній перший ресторанний бізнес.

Концепт «Про українське», який перевинаходитиме старі рецепти страв у новій інтерпретації, відкриють підприємці з Бердянська. Підприємці з Харкова відкривають сендвічну з пастрамі-сендвічами, які також працюють на «7-му складі».

Київська «Мʼясторія» відкриває заклад у форматі Meat Bar, який частково працюватиме як крамниця, де можна буде придбати фірмові напівфабрикати, сире мʼясо та стейки.

У центрі фудмаркета працюватиме Central Bar. Попри це, Prom Bar «із камерною атмосферою та терасою» на третьому поверсі «Промприладу» продовжить роботу, а от заклад Prom Food припинить роботу, враховуючи кількість пропозицій на першому поверсі, кажуть у Foodoteka.

 

 

Кухня-лабораторія та «Кімната шефів»: що буде в Foodoteka крім корнерів із їжею?

Крім фудмаркету, у Foodoteka поетапно розвиватимуть фудритейл. Партнером простору став один із лідерів ринку фудритейлу в Україні, магазин анонсують згодом і запустять на початку 2024 року. Це буде територія в 460 м², яка безбарʼєрно увіллється в простір фудмаркету.

«Певною мірою екосистему Foodoteka можна порівняти з екосистемою Goodwine у Києві. Але у нас ширші спектр функцій та задач. Але за цінностями ми повністю сходимося. Власники Goodwine, зокрема, є інвесторами «Промприладу», – каже Юрій Филюк.

На початку 2024 року також запустять Brewery Pub «Цитадель» – це новий авторський проєкт співзасновника крафтової пивоварні «2085» Назара Дребота, який робитиме крафтове пиво, сидр і лимонади винятково на натуральній основі. Це буде виробництво з великою барною стійкою, яка виходитиме на фудмаркет. Для створення сидру в Brewery Pub, зокрема, планують працювати з локальним яблуком, а далі – поступово переходити на власні сади.

Другий поверх Foodoteka отримав робочу назву Food Hub. Там будуть зосереджені проєкти більше орієнтовані на освіту та інновації, на відміну від бізнесорієнтованого першого поверху, розповідають в команді.

R&D Kitchen and Bar – це кухня з професійним та інноваційним обладнанням, де можна буде, наприклад, створити свій джем із карпатської лохини. Кухня, звісно, матиме свої обмеження – будь-який продукт зробити там не вийде, кажуть Foodoteka, але простір для експериментів буде. Це буде простір як для створення чогось нового для шеф-кухарів, так і для фудентузіастів, які, наприклад, захочуть відсвяткувати день народження й приготувати вечерю для друзів.

 

Крім того, на другому поверсі працюватиме фудлабораторія з безпеки та якості харчових продуктів. Це буде приватна лабораторія, у якій люди з ресторанної сфери та інші відвідувачі Foodoteka зможуть перевірити продукти на якість. Один із акцентів – допомагати розвивати фермерство, адже лабораторія на місці зможе надати чітку оцінку якості продукції, пояснюють в команді.

«Також ми працюємо над тим, щоб створити опцію споживачам перевіряти свій продуктовий кошик. Це має бути комфортний та швидкий сервіс з публічним доступом до лабораторії їжі на Foodoteka», – каже Юрій Филюк. «Це особливо важливо, коли є діти. Чим ти їх годуєш насправді? Чи етикетка відповідає дійсності? Ця ідея є актуальною для багатьох людей», – додає Оксана Олесневич.

Ще один проєкт на другому поверсі Foodoteka – «Кімната шефів» або Chef’s Hub. Це простір для відпочинку та нетворкінгу на понад 100 м², де будуть зона для відпочинку, бібліотека кулінарних книжок і віскі-бар або винний бар.

«Шеф-кухарі для мене – це про мистецтво, креатив. Ми подумали, що було би класно зробити кімнату для них [...] Я би хотіла обладнати бібліотеку з кулінарними книжками – вони зазвичай коштують близько 200 доларів, шефи їх купляють, обмінюються, щоб прочитати. Але для того, щоб зібрати бібліотеку, потрібне ціле життя. Чому би їм не дати доступ [до цих книжок]?», – розповідає Олесневич.

«Перший поверх більшою мірою комерційний, а в другому зосереджуємося на категоріях освіти й R&D, хоча кулінарна школа буде це робити, наприклад, лабораторія теж. «Кімната шефів» – це більше доповнювальна інфраструктура», – пояснює Филюк.

 

 

Про архітектурні рішення Foodoteka та неймінг

Архітектурну концепцію та дизайн-рішення Foodoteka, як і «Промприлад.Реновація» загалом втілює українське бюро Forma. «Ми точно не про тренди й швидкоплинність, [це має бути] щось тактильне, з натуральних матеріалів, вічне. Мені хочеться сказати саме «вічне», бо це архітектура поза часом. До того ж треба було зважати на архітектуру «Промприладу», щоби це було органічно», – каже Оксана Олесневич про співпрацю з архітекторами Forma, які мають досвід у сфері гостинності, зокрема, в київських закладах «Косатка» і Garage.

У центрі Foodoteka розташований амфітеатр повністю з натурального дерева, «збірна частина проєкту», яку запропонувала Forma. Амфітеатр має на меті обʼєднати в одну площину перший та другий поверхи. Це потрібно, щоб показати відвідувачам, що концепти на другому поверсі – це не щось закрите, або для окремих людей, а навпаки – для всіх, кажуть у Foodoteka. «Максимальна прозорість і безбарʼєрність», – додає Филюк, уточнюючи, що використовують тільки натуральні матеріали: передусім дерево, скло, алюміній і плитку ручної роботи.

 

Неймінг і логотип для Foodoteka розробило київське дизайн-бюро Spiilka. На лого зображена галка – птаха, яка є символом Івано-Франківська. Дві галки, зокрема, зображені на великому гербі міста, галка також є центральним елементом гербу Івано-Франківської області. «Foodoteka – назва глобалізована, а от у логотипі є звʼязок із цією територією. Це знову ж таки про якісь глобальні амбіції, до яких ми ніби додаємо герб міста», – пояснюють у Foodoteka.

Spiilka в описі проєкту для Foodoteka пояснює, що метою було зробити «інтелігентний, позачасовий вайб, але з локальним, дружнім і розслабленим характером». Галку для логотипа створила україно-кубинська ілюстраторка Ліза Санчез. «Галка тут, як в’ялена грушка в борщі, додає автентики, цікавості та смаку незайвої зайвості», – пишуть у Spiilka.

«На неймінг багато пішло часу і сил, потрібно було знайти назву, яка обʼєднала би простір, була би простою та звучною. Зійшлися на Foodoteka. Хоча ми розуміємо, що люди, можливо, це все по-своєму будуть називати – просто фудмаркет на Промприладі», – каже Филюк.