«Виставі треба як мінімум рік, щоб вийти в нуль». Ярослава Кравченко про «Дикий театр» і «Пітьму»
Квитки розкупили за 40 хвилин, а після прем’єри на «Сцені 6» буде вісім показів у МЦКМ – це про виставу «Я бачу вас цікавить пітьма» за романом Ілларіона Павлюка. Її поставив режисер Максим Голенко, який зараз очолює львівський Театр Заньковецької, а раніше був художнім керівником «Дикого театру». Тож виставу створили в копродукції двох театрів.
У 2026 році Дикий відзначатиме десять років із дня заснування. За ці десять років команда, серед іншого, випустила 50 проєктів, виступала на близько 30 локаціях, зокрема в держбудівлях, барі та цирку; робила театр сайт-специфік у легкоатлетичному манежі й театр-променад у зоопарку. Зараз продовжують створювати нові формати, наприклад, документальну виставу у вагонах потяга (спецпроєкт «Київ-Невідомість» із Veteran Hub і Наталкою Ворожбит) чи постановку в співпраці з бізнесом («Дуже сумна людина» із Suziria Group), куди вдалося вбудувати рекламу (і зробити це смішно).

Вистава «Кицюня». фото: Анастасія Мантач
Перед кожною виставою Дикого на сцену виходить його засновниця й директорка – Ярослава Кравченко. Запитуємо, скільки разів вона пропустила свій вихід за весь цей час: «Один раз пропустила, бо була у від’їзді. Час від часу пропускаю, якщо розумію, що прокинулася й сьогодні на нулях і нічого не дам цій залі».
Ярослава Кравченко розповідає Віледжу про «театр нас сьогоднішніх»; вистави, після яких глядачі йдуть на мітинги разом з акторами; ціни на квитки й театральну «тусовку».
«Я бачу вас цікавить пітьма» й «Театр. Ютуб. Секс»
– Після того, як вийшла твоя книжка «Театр. Ютуб. Секс» [у видавництві Stretovych], ти опублікувала відгук читача – попри заяву в назві, там мало сексу. Мені було мало театру!
– Історія становлення Дикого театру, пошуків, взаємодії з людьми справді набагато ширша, а процеси набагато глибші. У сфері театру я 18 років, навіть більше, якщо рахувати разом із навчанням на театрознавчому факультеті університету імені Карпенко-Карого. Тому так, у книзі вийшла скоріше попверсія для ширшої аудиторії.
– Не було думок створити не лише книгу, а, наприклад, інсценізацію для вистави?
– Ні. Я ненавиджу режисуру [Ярослава Кравченко вимушено зрежисувала виставу «Худну з понеділка», бо режисерка Тамара Трунова вийшла з проєкту за три тижні до прем’єри].

Фото: Артем Галкін
Тобто я обожнюю людей, які вміють у режисуру, але для мене це нудний процес, насилля над собою. Одного разу Максим Голенко також витяг мене на сцену, де у виставі «Механічний апельсин» ми з Майклом Щуром мали грати самих себе [Ярослава Кравченко й Майкл Щур були ведучими шоу «#@)₴?$0»]. Це було неприємно. Так само я би не хотіла пробувати себе в драматургії чи інших театральних професіях. Мені краще помити підлогу в гримерці. Це для мене входить у межі того, що вміє робити театральний продюсер, а продюсування в театрі я люблю найбільше.
– Тоді розкажи як продюсерка, як зробити вдалу інсценізацію. Як це вийшло з романом Ілларіона Павлюка «Я бачу вас цікавить пітьма» на 600 сторінок?
– Сучасна драматургія ще не є модною. А романи в нас модні, книгарні публікують топи продажів і продають бестселери, а їхні автори відкриті до діалогу. Тобто ми можемо об’єднувати різні прояви культури: автор написав роман, потім інший український автор створив інсценізацію, український композитор написав музику до вистави й так далі.
Роман Ілларіона Павлюка настільки об’ємний, що звідти можна витягнути будь-яку суть – він може бути про зраду, про гуманізм, про що завгодно. Ілларіон зустрічався з автором інсценізації, Олексієм Доричевським, й озвучив, що для нього важливо. Потім вони окремо проговорювали персонажів.
Словом, якщо в команді є Олексій Доричевський, то інсценізація буде вдала. Він талановитий у багатьох іпостасях – як режисер, актор і як автор інсценізації. Олексій також створив дуже хорошу інсценізацію роману Андрія Сем’янківа «Танці з кістками», але ставитиме її тоді, коли йому дасть змогу робота в Силах оборони.
– Чому ухвалили рішення створити дві версії вистави? [київська та львівська версії вистави відрізняються акторським складом, сценографією й фіналом]
– У державного й незалежного театру все-таки різні фінансові й організаційні частини, різна кухня. До того ж версія, яка вийшла у львівському Театрі Заньковецької, не дуже мобільна. Наприклад, ми не зможемо перевезти до Києва кабріолет. Тому на «Сцені 6» вирішили створити таку декорацію, яка зможе їздити: після лютневих показів у «Жовтневому» вистава поїде Україною та Європою. А потім у кожної «Пітьми» буде свій дім.
– Ти казала, що ви вже вклали у виставу «Я бачу, вас цікавить пітьма» один мільйон гривень. Коли вона окупиться?
– Якщо говорити саме про київську версію вистави на «Сцені 6» [300 місць], то вона заробила менше, ніж вистава на сто людей – довелося брати в оренду купу додаткової техніки, велика команда, дорогі актори.

Вистава «Я бачу, вас цікавить пітьма». Фото: Артем Галкін
У лютому ми плануємо вісім показів у Жовтневому палаці, але не продаємо квитки самостійно. До нас прийшли організатори з Teatr.org.ua та сказали, що хочуть купити виставу. Скільки саме заробить театр, поки що незрозуміло, бо треба ще дороблювати декорації, а це дорого. Тому, думаю, що в результаті вкладемо більше мільйона. До слова, ми вклали в Пітьму весь бюджет, який у нас був на нові постановки.
Усі вистави, які зараз ідуть у Дикому – це прем’єри останнього року, і вони поки що не відбилися. Виставі треба як мінімум рік, щоб вийти в нуль, лише потім вона починає заробляти. Тому поки що в нас фінансова діра.
Вісім показів підряд у «Жовтневому» вийшли через шалений запит. Мрію про таку систему, що працює на Бродвеї: щоби була можливість на місяць забрати акторів у репетицію [актори Дикого грають в інших театрах, тому треба постійно суміщати графіки], а потім просто відпрацювати місяць, і в тебе є гроші ще на кілька місяців життя. По-перше, там усі грають у хорошій формі, нема такого, що грав місяць назад, а потім згадуєш текст. По-друге, це ексклюзивно: місяць гастролей, а потім проєкт закривається, і ти робиш новий. Здається, ті, у кого так виходить, це «МУР».
Скільки коштує створити виставу й купити квиток у театр
– Що входить до вартості квитка в Дикий театр?
– Велика частина – гонорари акторам і цехам. Я ходжу в магазин і бачу, скільки коштують продукти. Тому для мене важливо підіймати гонорари акторам. Щоб вони, відпрацювавши одну виставу, мали змогу хоча би раз сходити в магазин.
Також левову частку займає оренда сцени й технічне забезпечення. Під час відключень світла ми також орендуємо генератор. Крім того, ще треба заплатити роялті авторам, податки й комісію провайдерам, через які ми продаємо квитки. Близько 7% від валу – це рекламний бюджет вистави. У сухому залишку – 15%. А ще треба акумулювати кошти для наступних вистав.
Максимальна ціна за квиток на прем’єрну виставу – півтори тисячі гривень. Ми змушені триматися в межах цінової політики державних театрів, бо це – ринок. Хоча наш продукт коштує дорожче, а рівень сервісу, на жаль, буває гірший: на «Сцені 6» незручні стільці, там холодно, то ліфт не працює, то бар. Тобто люди платять не стільки за сервіс, скільки за наші творчі пошуки.

Фото: Артем Галкін
Оренда не «Сцени 6», а, наприклад, сцени Театру на Подолі, який має таку саму кількість місць, обійшлася б удвічі чи втричі дорожче. Тоді й квитки мали би бути дорожчими, по 3–5 тисяч гривень. Або ж ми маємо працювати в мінус.
– Як Дикий театр працює з роялті авторам – режисеру, драматургу, художнику, композитору?
– По-різному. Є гонорарна система, а є відрахування від прибутку, або ж комбінована – гонорарна й відрахування. Тобто, грубо кажучи, я приходжу до режисера чи режисерки й пропоную «червону» чи «синю таблетку». Можна або зараз обрати гонорар, умовно, 50 тисяч гривень, або ж відсоткове відрахування, але тоді людина більше зацікавлена в тому, щоб вистава була гарної якості та розділяє ризики, що вона не стане комерційно успішною. У такому разі автори отримають, умовно, 2000 гривень через три покази, а якщо вистава «не піде», то четвертого показу вже може й не відбутися.
– І що частіше обирають автори?
– Зараз автори здебільшого обирають гонорар. Але як режисерка «Худну з понеділка» я обрала авторський відрахунок, і дуже не пожалкувала, бо вистава виявилася популярною. Максим Голенко також завжди працював за відсоток, бо він ставить успішні вистави.
«Лише за цей рік ми поставили сім вистав, ніби з переляку»
– У тебе з театром, цитую, «були періоди фльору й безтурботності, були кризи, був абьюз, було бажання піти». Але ти завжди поверталася. Який період зараз?
– Коли Дикий театр починався, то це було схоже на закоханість. Тебе просто накривають ці гормони щастя, воно несеться й ти такий: «Вау!» Не помічаєш деталей і побуту, бо все компенсує новизна.
Якщо в перший рік існування театру я просто брала валізу з декораціями й ми з акторами приїздили «газелькою» на певну локацію, то ще через півтора року Дикий настільки розрісся, що це стало нас прив’язувати до певного місця – уже неможливо було зберігати декорації в підвалі в мого знайомого.
Тоді почався період «зйомних квартир». Це саме той час, коли ми побудували «Сцену 6», я про це розповідаю у книзі [ініціаторами створення «Сцени 6», крім Ярослави Кравченко, були режисер Сергій Перекрест, культурний менеджер Володимир Шейко, який згодом очолив Український інститут, журналіст Олексій Ананов і «Довженко-центр»].

Підготовка до вистави «Дуже сумна людина». Фото: Артем Галкін
Тоді виявилося, що за побутом треба стежити. Спочатку ми довго притиралися до приміщення, купа людей допомагала нам вимивати та прибирати всі кімнати, а потім виявилося, що гравці на ринку не можуть собі дозволити знімати цю сцену. Станом на 2017 рік оренда сцени на 300 місць коштувала 8 тисяч гривень. Це дуже мало. Ми хотіли зробити її доступною, а в результаті зробили так, що вона почала працювати в мінус. Ми розраховували зробити зі «Сцени 6» дім для незалежного українського театру, у який ми хотіли кликати багато гостей, а потім зрозуміли, що їх не так багато, як хотілося би.
Це був один із найважчих періодів у моєму житті, коли довелося ухвалювати непопулярні рішення [зараз «Сцена 6» перебуває під управлінням «Довженко-центру»].
– А зараз? Спокійніший період?
– Навпаки. Нещодавно я ходила на подкаст «Станція «Театральна», і в коментарях під відео побачила коментар, який мене дуже зачепив – правдивий, але водночас дуже образливий. Людина написала, що Дикий на початку справді був диким, а зараз, коли інші театри попідтягувалися, він не такий уже й дикий.
Коли ми перестали співпрацювати з Максом Голенком як із художнім керівником та ідеологом, то в якийсь момент я лишилася одна, мені не було з ким генерувати ідеї. Але далі я зрозуміла, що цінність Дикого була не лише в якісних і провокативних виставах Голенка, його таланті, а в тому, що ми ставимо про нас сьогоднішніх.
Лише за цей рік ми поставили сім вистав, ніби з переляку [усміхається]. Востаннє таке було, здається, у 2019 році, тобто це рекордна кількість. І це вистави про людей, вони йдуть від моїх цінностей і від мого бачення проблем у суспільстві. Так, в одній може бути гірша декорація, в іншій – слабша режисура. Але я розумію, що ідейно вони всі дуже важливі.

Вистава «Кицюня». фото: Анастасія Мантач
Тому зараз неспокійний період, знову період пошуку. Я зараз дуже часто зустрічаюся з режисерами. Також часто раджуся з Наталкою Сиваненко [режисерка, яка працювала в Дикому театрі, в Одеському імені Василька, львівському Театрі Заньковецької, а також у Молодому]. Вона зараз у декреті і її нудить від театру, але якщо є ідеї, ми їх обговорюємо. Наприклад, зараз я хотіла би залучати до театру не зовсім театральних людей.
– Ти маєш на увазі з кіно й інших галузей культури?
– Так, розкажу, коли буде результат. Але не лише з кіно. Мені хотілося би більше режисерських дебютів від покоління 22–30 років. Наприклад, нещодавно мені написали дві молоді режисерки, які чомусь ідуть у класику. Хоча мені здавалося, що молодому поколінню хочеться провокації та сучасних текстів.
– «Зумери» нудніші, ніж здається.
– Але я піду до «зумерів». Грубо кажучи, ми коли стартували з Диким, то в театрі правило покоління «бумерів», туди лише заходило покоління «міленіалів». Зараз міленіали виросли, тому треба знову йти до нового покоління.
«У «Механічному апельсині» актори виходили на поклін із плакатами «Аваков чорт» і «Волю Стерненку». А після цього разом із глядачами їхали на Банкову»
– Ти кажеш, що вистави Дикого – про нас сьогоднішніх і про те, що з нами відбувається. Що в повітрі зараз?
– Абсолютна неможливість планувати своє життя, постійний стрес і вигорання. Думаю, якщо поставити українця поряд із європейцем і порівняти їхню нервову систему, то в українця будуть якісь зміни на генетичному рівні. Але ми продовжуємо гратися в нормальність і після ночі обстрілів кажемо: «Так-так, усе нормально, запізнююся на 5 хвилин». Ми продовжуємо гратися в корпоративну етику. Продовжуємо відстоювати демократичні цінності, але вбиваємо інших людей (ворогів, звісно), щоб вижити. Оця дуальність світу – це тема, яка хвилює мене щодня, а також хвилює людей. Вона і є в повітрі.
– Для мене є ще якийсь постапокаліптичний вайб.
– Так, я згадую нашу виставу «Володар Мух», яку ставив Іван Шаран [це режисерський дебют актора]. Для мене це постановка про межу людяності. До якого моменту працюють наші цінності? Що має відбутися в житті, щоб ти почав їх ігнорувати, або в які моменти ти не можеш їх застосувати, якщо йдеться про виживання? Наскільки міцна твоя людська прошивка?
У виставі багато кодів, які не завжди зчитують глядачі. Попри це, в Україні не так багато настільки технологічних вистав [у постановці використовують, зокрема, онлайн-проєкцію з камери, що стежить за героями вистави і є окремим її персонажем – оком Великого Брата].
– Зараз часто говорять про терапевтичність театру. Як до цього ставишся, скептично чи ні?
– Для мене як для глядачки найцінніше – це чесність. Я ненавиджу, коли актори кричать. Хоча в нас у «Кицюні» всі кричать, але там треба [усміхається].

Фото: Артем Галкін
Також для мене важливо, щоб вистава поставила би бодай одне запитання, яке, можливо, мене не змінить, але дасть мені про себе подумати в якомусь іншому ключі. Грубо кажучи, на терапію я ходжу для того, щоб мені поставили запитання, які дадуть мені змогу проаналізувати себе по-іншому, відкрити той бік, який я в собі не бачу чи не хочу бачити. Це важливо й у театрі.
Більше я на театр жодних функцій не покладаю – виховних, терапевтичних, розважальних.
– «Дикий театр» уже говорив на багато тем, починаючи від плюс сайз і завершуючи домашнім насильством чи сексуальними домаганнями, як-от у «Методі 46». На які теми хотілося би ще поговорити, але поки що не вдається?
– У нас є вистави, після яких усі йшли на мітинги. Наприклад, у «Механічному апельсині» актори виходили на поклін із плакатами «Аваков чорт» і «Волю Стерненку». А після цього разом із глядачами їхали на Банкову.
Для мене театр важливий як політичний інструмент, у театрі ми можемо говорити на будь-яку суспільну тему. Попри мій внутрішній радикалізм, у воєнний час я стримуюся й уникаю політичних тем. У часи війни наче є суспільний договір давати владі трохи більше повноважень.
Але якщо влада ще більше буде втручатися в персональне життя й перетинати межу, то Дикий знову стане інструментом, який буде збирати людей, об’єднувати їх і доносити їм те, чого вони не розуміють.
Також мені дуже хотілося би комплексно поговорити про українську жінку – як вона все вивозить. Є жінки, які пішли служити. Є ті, які залишилися, але повністю забезпечують сім’ю й утримують бізнеси, а мають ще вивозити самих себе.
Поки що ми не можемо дозволити собі, як у Європі, створювати вистави, які лише досліджують рівень тілесності й інтимності, чи екологічні проблеми, чи загрозу астероїдів. Зараз я сприймаю театр як турнікет. Якщо є велика відкрита рана, то насамперед турнікет треба накладати туди. А потім, можливо, з’явиться простір для більш тонких тем.
– Ви часто додаєте в уже готові вистави відсилання до новин. Що пригадаєш з останнього?
– Такі місця є в кожній виставі. Наприклад, у виставі «Піна днів» [від режисерки Наталки Сиваненко] ми додали «похорони в стилі Міндіча».
– До речі, чому виставу зняли з репертуару?
– Має бути ще гарна відеоверсія вистави, ми вже над нею працюємо.
Загалом ми оновлюємо репертуар, якщо вистава, на нашу думку, застаріла; коли є технічні проблеми з авторськими правами, або ж якщо хтось із команди розлюбив. «Піну днів» вів по світлу Руслан Березовий, а коли він звільнився, то ми ніяк не могли якісно ввести нового художника по світлу. Виставу потрібно відчути – це важливо, бо не вийде лише працювати за партитурою. Також Павло Шпегун, який грає у виставі, зараз має більше ролей у театрі, тому йому стало важче поєднувати. Тобто тут кілька причин.
Більшість вистав у нас живуть три-п’ять років у репертуарі. З довгожителів залишилися «Квіти для Елджернона», «Гей-парад» і «Кицюня».

Вистава «Дуже сумна людина». Фото: Артем Галкін
У нас є глядачка, яка бачила «Кицюню» 15 разів. Може сказати нам: «Оцей актор сьогодні погано тримає ансамбль, тому історія робить перегин». Тобто є глядачі, з якими можна поговорити про контекст із відстані десяти років.
Не в тусовці
– Ти часто кажеш, що не в тусовці. Водночас протягом довгого часу працювала в Молодому театрі й у Театрі Франка, і, здається, що таки в тусовці. Чому так кажеш?
– Думаю, мене не люблять. Якщо ти незалежний театр, то маєш просити, а я ненавиджу просити. Я плачу за кожну людину, за кожну хвилину, за приміщення, за все, і це дає змогу заробляти та платити податки. Державні театри не мають самі заробляти ці кошти, але однаково ниють.
Коли Євген Нищук [теперішній очільник Театру Франка] був міністром культури, він декларував, що допомагатиме незалежним театрам. Але коли ми захотіли показати «Пітьму» на сцені Театру Франка, то нам там не знайшлося місця. Не безплатно, за гроші.
У Дикого ніколи не було преференцій від державних структур. Я бачила, як багато часу в державному театрі займають плітки і якісь інтриги всередині, тож дуже хотіла зробити театр, де люди просто чесно роблять свою роботу та розходяться, бо в них є своє життя, яке вони готові жити. Тому я, мабуть, не в тусовці та часом відчуваю себе одинокою у професійному плані, хоч і не дуже від цього страждаю.
– Як колишня SMM-ниця як оцінюєш те, як театри себе просувають зараз?
– Мені дуже подобається «Театр у контексті» від Малого театру, тобто поєднання вистав із лекціями, які розширюють світогляд і глядачів, й акторів. У них класні колаборації. Якби в мене була якась стабільність зі сценою, то я теж таким би займалася.
Прикольно відпрацьовує TikTok Рівненський театр. Гарні редизайни відбулися в Театрі Франка [від креативної агенції Angry] та у львівському Театрі Заньковецької [від Happy Design Agency].
Точно можу сказати, що в Дикого зараз поганий SMM, на двієчку з половиною з п’яти. Цим немає кому займатися, треба знайти людину.
– Скільки загалом зараз людей у команді Дикого?
– Двоє «в штаті», десь близько 10 в технічно-організаційній команді. Також близько 100 акторів приходять під вистави.
– З державними зрозуміло, а як Дикий взаємодіє з іншими незалежними театрами?
– Були періоди, коли з незалежного театру залишався тільки Дикий плюс два. Зараз їх багато й вони роблять матеріал різної якості.

Фото: Артем Галкін
У Дикого був проєкт «Теж дикі», коли я вирішила возити в Київ театри з інших міст, наприклад, харківський театр «Нафта». Мені дуже подобається те, що вони роблять, але ми рухаємося по-різному.
Загалом уже було десь п’ять спроб об’єднання незалежних театрів. Наприклад, у 2018 році ми хотіли створити Гільдію незалежних театрів, і я тоді була головою цієї асоціації. Ми провели класне дослідження – скільки в нас державних театрів, скільки незалежних, яке фінансування. Далі тричі зібралися, а вже на четвертій зустрічі посварилися та поділилися на п’ять різних груп. Дуже важко об’єднати театралів і визначити, за якими параметрами це робити. Хто бідніший? Чи хто кращий?
Поки що ми нічого не можемо для себе вимагати, бо нас ніби немає. У юридичній площині ми досі ФОПи, ТОВи та ГО. Звісно, було би класно, якби була державна політика, і незалежні театри могли би, наприклад, отримувати 10% знижку на оренду сцени державного театру. Але поки що, мабуть, знову починати цю боротьбу неактуально. Зараз є можливості подаватися на гранти, співпрацювати з бізнесами. Це те, що допомагає триматися на плаву. Але не експериментувати.
Колись у мене була мрія об’єднати незалежні театри та зробити їх суб'єктними, помітними, щоби була якась допомога від держави. Також була мрія очолити державний театр, показати, як він може працювати та заробляти. А потім я зрозуміла, що ці мрії коштуватимуть мені занадто багато ресурсу та років. Зараз я вирішила сконцентруватися лише на роботі Дикого, ну і, звісно, досі мрію про своє приміщення для нього.